Mengidentifikasi Gagasan Pokok Paragraf Melalui Strategi Pembelajaran Partisipatif di Kelas IV SDN 1 Pangkalan Satu

Identifying the Main Ideas of the Paragraph Through Participatory Learning Strategies in Class IV SDN 1 Pangkalan Satu

Authors

  • Kasno Kasno SDN 1 Pangkalan Satu

DOI:

https://doi.org/10.33084/anterior.v22iSpecial-1.3226

Keywords:

Learning Achievement, Indonesian Language, Identify, Paraghraph Subject

Abstract

As happened in class IV Semester 1 of SDN 1 Pangkalan Satu that student achievement in Indonesian language lessons on identifying the main ideas of paragraphs is still low. The results of classroom action research (CAR) carried out by researchers showed that student learning achievement increased from before the action was implemented. From the first cycle to the second cycle, 26 students who finished studying or 100% of the total number of students had reached the KKM and even exceeded the class KKM target. Therefore, the Indonesian language learning material to identify the main idea of a paragraph with a participatory learning strategy for fourth-grade students is considered successful and the implementation stops in the second cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Zainal & Adhi Setiyawan.(2012). Pengembangan Pembelajaran Aktif dengan ICT. Yogyakarta: PT Skripta Media Creative.
Arikunto, Suharsimi.(2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Arsyad, Azhar.(2005). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. Dimyati, Johni.(2013). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya pada

Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Dimyati & Mudjiono.(1999). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Fadlillah.(2014). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran SD/ MI, SMP/ MTs, SMA/ MA. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Fuah, Luk Luk Atul.(2017). Skripsi Penggunaan Metode pembelajaran Snowball Throwing untuk Meningkatkan Prestasi belajar Bahasa Indonesia Tema Makananku Sehat dan Bergizi pada Siswa Kelas IV MIN Manggarwetan Kecamatan Godong Kabupaten Grobogan Tahun Pelajaran 2016/ 2017. Salatiga: IAIN Salatiga. Yogyakarta: DIVA Press.
Hasbullah.(2011). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Kastolani.(2014). Model Pembelajaran Inovatif Teori dan Aplikasi. Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Majid, Abdul.(2014). Pembelajaran Bahasa Indonesia Terpadu. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Muthohar, Ahmad.(2007). Ideologi Pendidikan Pesantren di Tengah Arus Ideologi-ideologi Pendidikan. Kutai Kartanegara: Pustaka Rizki Putra.
Rasimin.(2017). Metodologi Penelitian: Pendekatan Praktis Kualitatif.
Susanto, Ahmad.(2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Thobroni.(2017). Belajar & Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: AR- RUZZ MEDIA.
Yunianti, Evie.(2015). Skripsi Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Materi Keliling dan Luas Mata Pelajaran Mabahasa Indonesiaa Melalui Strategi pembelajaran partisipatif Interaktif pada Siswa Kelas IV MI Islamiyah Kauman Kidul Kota Salatiga Tahun 2015. Salatiga: IAIN Salatiga.

Downloads

Published

2022-02-28

How to Cite

Kasno, K. (2022). Mengidentifikasi Gagasan Pokok Paragraf Melalui Strategi Pembelajaran Partisipatif di Kelas IV SDN 1 Pangkalan Satu: Identifying the Main Ideas of the Paragraph Through Participatory Learning Strategies in Class IV SDN 1 Pangkalan Satu. Anterior Jurnal, 22(Special-1), 91–96. https://doi.org/10.33084/anterior.v22iSpecial-1.3226