Keefektifan Cinema Education Pada Pelatihan Keterampilan Pengambilan Keputusan Karir Pada Peserta

Effectiveness Of Cinema Education In Training Skills Making Decision Career In Participants

Authors

  • Kartini Ningsih Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Karyanti Karyanti Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/suluh.v3i1.510

Keywords:

Cinema Education Technique, Career Decision Making Skills

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of cinema education services in career decision-making skills to improve career decision-making skills in SMK Al-Ishlah students. The design of this study uses Single Subject Design (SSD) with multiple treatments and is supported by a repeated measure model. The subjects of this study were eight students of class X of SMK Al-Ishlah Palangka Raya who indicated as students behaving lack of career decision-making skills tended to be low, moderate, and high from the basics observation phase, intervention 1, intervention 2, and intervention 3. Analysis data uses visual analysis by paying attention to changes in levels and trends. The results of the study showed that the eight subjects in the baseline phase had a lack of behavioural career decision-making skills that tended to be low. In the intervention phase, 1 using education cinema to eight subjects experienced an increase in categories from low to moderate categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kartini Ningsih, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

References

Ardiyanti, D. 2015. Pelatihan “PLANS” untuk Meningkatkan Efikasi Diri dalam Pengambilan Keputusan Karir. Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada hal 3 GADJAH MADA JOURNAL OF PROFESSIONAL PSYCHOLOGY VOLUME 1, NO. 1, APRIL 2015: 1 – 17 ISSN: 2407-7801 E-JURNAL GAMA JPP 1.
Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek, Edisi Revisi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arsyad, A. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Azwar. 2015. Penyusunan Skala Psikologi Edisi II. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Dimyanti, J. 2013. Metodelogi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jakarta: Kencana
Gladding, T. S. 2012. Konseling Profesi Yang Menyeluruh Edisi Keenam.Jakarta: Pt Indeks.
Hambali & Jaenudin. 2013. Psikologi Kepribadian Lanjutan. Bandung: Pustaka Setia
Indah, L. 2015. Pengembangan Layanan Informasi Teknik Symbolic Model Dalam Membantu Mengembangkan Kemandirian Belajaranak Usia Sekolah Dasar. Dipublikasikan oleh: Program Studi Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas. Jurnal Konseling GUSJIGANG Vol. 1 No. 1 Tahun 2015 ISSN 2460-1187
Karyanti. 2014. Keefektifan Pelatihan Keterampilan Asertif untuk Meningkatkan Perilaku Asertif Siswa Korban Bullying di SMA. Malang: tidak diterbitkan.
Kemendikbud (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Bimbingan dan Konseling SMP/MTS. Modul.
Mahtika, H. 2007. Pengambilan Keputusan Strategi. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Mamahit, C. H. 2013. Keefektifan metode cinemaeducation based on true story (CBTS) pada pelatihan keterampilan pengambilan keputusan pribadi siswa SMA. Universitas Negeri Malang: Program Studi Bimbingan dan Konseling. Tesis tidak diterbitkan.
Manrihu. 2009. Pengantar Bimbingan dan Konseling Karier. Jakarta: Bumi Aksara
Muhammad. 2009. Metode Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta: Erlangga.
Saberan, Riduan. 2012. Penggunaan Media Audio Visual dalam menigkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah kependidikan Lentera. Hal: 20-36. (ISSN: 0216-7433)a
Sangadji & Sopiah. 2010. Metodologi Penelitian Pendekatan Praktis dalam Penelitian Yogyakarta: Andi
Santrock, J. W., (2003). Adolesence Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga.
Sugiyono, 2014. Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta (2013). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta
Sukmadinata, N S. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sharf, R.S, 2006. Applying Career Development Theory To counseling. Canada:Thomson Corporation
Tohirin. 2013. Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah (Berbasis Integrasi) Edisi Revisi, Jakarta: Rajawali Pers
Widyastuti, J. R., (2013). Pengaruh S e l f E f f i c a c y dan Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Kemantapanpengambilan Keputusan Karir Siswa. Jurnal BK UNESA | Vol 3, No 1.
Yanuar, (2014). Meningkatkan Interaksi Sosial Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Media Puzzle Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Semarang tahun Pelajaran 2014/2015. ISSN 2406-8691 Volume 1 Nomor 1

Downloads

Published

2017-08-24

How to Cite

Ningsih, K., & Karyanti, K. (2017). Keefektifan Cinema Education Pada Pelatihan Keterampilan Pengambilan Keputusan Karir Pada Peserta: Effectiveness Of Cinema Education In Training Skills Making Decision Career In Participants. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 8–15. https://doi.org/10.33084/suluh.v3i1.510