Peningkatan Keterampilan Menyusun Teks Deskripsi Melalui Pembelajaran dengan Media Mind Map pada Siswa Kelas VII E SMP 2 Kumai

Improving Skills in Compiling Description Texts Through Learning with Mind Map Media for Class VII E Students of SMP 2 Kumai

Authors

  • Fauziah Fauziah SMPN 2 Kumai

DOI:

https://doi.org/10.33084/anterior.v22iSpecial-1.3228

Keywords:

Writing Skills, Description Text, Mind Map Media

Abstract

This CAR is a classroom action research that examines the improvement of the ability to write descriptive texts in class VII E SMP 2 Kumai students. The purpose of this study was to determine the improvement of compiling descriptive text through learning using appropriate mind map media for Indonesian descriptive text material based on the 2013 curriculum in Keels VII E of SMP 2 Kumai students. The classroom action research process is carried out in two cycles, each of which includes four main stages, namely planning, action, observation, and reflection. The instruments used are test and non-test. The test instrument is to get a score for the ability to write a descriptive text. The non-test instrument used by the researcher was a journal, an observation guide to obtaining data about students' abilities in writing descriptive texts. The results showed that the use of mind map media can improve students' writing descriptive text skills. The results of the analysis above show that the action hypothesis in this study is in accordance with the expectation that the use of mind map media can improve the ability to write a descriptive text. The results of this study can provide benefits for schools, teachers in the field of study, and students, especially those related to improving the ability to write descriptive texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamsyah, Maurizal. 2009. Kiat Jitu Meningkatkan Prestasi Dengan Mind Map Mapping. Jogjakarta: Mitra Pelajar.
Arikunto. Suharsimi. 2010. Prsedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.
Jakarta: Rineka Cipta.
Akhadiah. Sabarti, dkk. 2004. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Buzan, Tony. 2005. Brain Child Cara Pintar Membuat Anak Jadi Pintar. Jakarta: Gramedia.
Darmadi, Kaswan. 1996. Meningkatkan Kemampuan Menulis. Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Jakarta:Depdikbut
Gie, The Liang. 2002. Terampil Mengarang. :
Andi Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. 2008. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurgiyantoro, Burham. 2013. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. : BPFE.
Semi. M. Atar. 1995. Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Mugantara Faridah, Nur. 2009. “Peningkatan Keterampilan Menulis Dengan Metode Jelajah
Alam Sekitar (JAS) Pada Siswa Kelas VIII A SMPN !) Pekalongan Tahun Pelajaran 2009/2010”. Skripsi.Unnes.
Finosa, Lamuddin. 2005. Komposisi Bahasa Indonesia Untuk Mahasiswa Non Jurusan Bahasa. Jakarta: Diksi Insan Mulia.
Gerot, Linda dan Peter Wignel. 1995. Making Sense of Functional Grammar.
Australia: Gerd Stabler Antipodean Education Enterpries.
Sadiman, Arief S.R. Rahardjo, Anung Haryono dan Rahardjito. 2010. Media Pendidikan Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Fatimah, Siti. 2014. “Peningkatan Keterampilan Menyusun Teks Deskripsi Secara Tertulis Menggunakan Pendekatan Saintifik Melalui Metode Mind Map Dengan Media Foto Siswa Kelas VII C SMPN ! Gabus Kabupaten Pati”. Skripsi. Unnes.
Hidayati, Hany. 2010. “Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Media Lukisan Melalui Teknik Show Not Tell Pada Siswa Kelas X- 7 SMA NU AL Ma”ruf Kudus”. Skripsi. Unnes.
http;//www.ijllaw.org/July2013fullissue.pdf. Diunduh pada 16 Maret 2016. http;//www.mahmmudin.woerdpress.com/2009/12/01/pembelajaran-berbasis-peta-pikiran-mindmapping/
http;//www.smeru.or.id/report/training/menjembatani_penelitian_dan_kebijakan/diperutukan_organisasi_advokasi/file/83. Diakses pada tanggal 22 november 2016 pukul 23.55 WIB.
Husamah dan Yanur Setyaningrum. 2013. Desain Pembelajaran Berbasis Pencapaian Kompetensi: Panduan Merancang Pembelajaran Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Buku Guru Bahasa Indonesia SMP/MTs Kelas VII Edisi Revisi 2016. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Olivia, Femi. 2013. 5-7 Menit Asyik Mind Mapping Kreatif. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Pusat Bahasa Depdiknas. 2008. KBBI. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.
Porter, De Hobbi dan Hernacki. 2008. Quatum Learning;membiasakan Belajar Yang Menyenangkan. Kaifa: Bandung.
Suaidah. 2010. “Peningkatan Keterampilan Menulis Paragraf Deskriptif Dengan Model Pembelajaran Langsung Melalui Media Foto Pada Siswa Kelas III SD 1 Garung Lor Kaliwungu”. Skripsi. Unnes.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta
Suyatno. 2004. Teknik Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Surabaya: SIC
Tarigan, Henry Guntur. 1982. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.Bandung:Angkasa
Warsono dan Haryanto. 2013. Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offser.
Wycoof, Joyoe. 2013. Menjadi Super Kreatif Melalui Metode Pemetaan-Pikiran.Bandung: Kaifa

Downloads

Published

2022-02-28

How to Cite

Fauziah, F. (2022). Peningkatan Keterampilan Menyusun Teks Deskripsi Melalui Pembelajaran dengan Media Mind Map pada Siswa Kelas VII E SMP 2 Kumai: Improving Skills in Compiling Description Texts Through Learning with Mind Map Media for Class VII E Students of SMP 2 Kumai. Anterior Jurnal, 22(Special-1), 75–81. https://doi.org/10.33084/anterior.v22iSpecial-1.3228