Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas VII A SMPN 2 Kumai
The Application of STAD-Type Cooperative Learning Methods in Class VII A Students of SMPN 2 Kumai
DOI:
https://doi.org/10.33084/anterior.v22iSpecial-1.3229Keywords:
Learning Methods, cooperative type STAD, Participation and learning resultAbstract
To increase the participation and learning outcomes of Civics, the learning must be interesting, so that students are motivated to learn. This form of research is reflective by taking certain actions in order to improve and improve learning practices in the classroom. The subjects of this study were students of class VII A of SMPN 2 Kumai whose active participation and learning outcomes in Civics subjects were still low or less than 75 according to the minimum learning completeness standard (SKBM). The results showed that the application of the STAD type cooperative learning method in Civics subjects could increase active participation and student learning outcomes.
Downloads
References
Anas Sudijono. (2007). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Anita Lie. (2002). Kooperatif learning: Mempraktekan kooperatif learning di Luar kelas. Jakarta:Grassindo.
Cholisin. (2004). Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education). Yogyakarta: Fakultas Ilmu sosial dan Ekonomi UNY.
Dimyati & Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud dan PT Renika Cipta.
Muktakim. (2001). Psikologi Pendidikan. Semarang: FTIW.
Nana Sudjana. (2002). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung :PT Remaja Rosdakarya.
Ngalim Purwanto . (1993). Psikologi Pendidikan. Bandung : PT Remaja Roskarya. Rochiati Wiriaatmadja. (2006). Metode penelitian tindakan kelas. Bandung:
Pascasarjan UPI dan PT Remaja Rosdakarya.
Robert E. Slavin. (2009). Cooperatif Learning teori, riset dan praktik. Bandung : Nusa Media.
Robert E. Slavin. (1995). Cooperatif Learning, Theory, Research, and practice.
London : Ally and Bacon
Siti Nurjanah. (2007). Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Pada Pokok Bahasan Pengerjaan Hitung Campuran Melalui Model Pembelajaran Semester 1 SDN Perumas Krapyak 2001.
Slameto. (1998). Belajar dan Fakto-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sunarso dkk. (2006). Pendidikan Kewarganegaraan pkn untuk perguruan tinggi.Yogyakarta : UNY Press.
Sotikno Sobry. (2004). Menuju Pendidikan Bermutu. Mataram: NTP Press
Sri Hartati. (1997). Strategi pembelajaran kooperatif dalam proses belajar mengajar biologi di SMU:Edukasi
Suharsimi Arikunto. (1997). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Suharsimi Arikunto. (2006). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakrta: Bumi Aksara.
Susilo. (2007). Panduan Penelitian Tindakan Kelas.Yogyakarta: Pustaka Book Publishen.
Suwarsih Madya. (1994). Panduan Penelitian Tindakan. Lembaga Penelitian FKIP IKIP Yogyakarta.
Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.
UU No.20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas. Bandung: Citra Umbara. Permen No.22 Tahun 2006 Tentang Standar isi.
Eka Sri Isnawati. 2019. Pemanfaatan meia gambar untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan siswa kelas VII di Smp Negeri 2 Depok Sleman. Yogyakarta: UNY.
http://digilib.unnes.ac.id/gsdl/collect/skripsi/archives/HASHacea/7c4d72ac.dir/doc.pd
f. Diambil pada tanggal 7 juni 2019.
http://www.canboyz.co.cc/2019/05/pengertian-definisi-partisipasi.html. Diambil pada tanggal 7 juni 2019.
http://turindraatp.blogspot.com/2009/06/pengertian-partisipasi.html. Diambil pada tanggal 7 juni 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All rights reserved. This publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording.