Pelatihan Pemanfaatan Barang Bekas sebagai Media Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak

Workshop on Utilization of Used Goods as Learning Media in Kindergarten

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i2.2491

Keywords:

Workshop, Learning media, Used goods

Abstract

The problem in this community service activity is the use of learning media that is less varied. This is because most teachers are less creative in utilizing the objects around them as innovative learning media. Therefore, the solution used to overcome this problem is to carry out workshops on using used goods as learning media in Kindergarten. This activity aims to provide insight and skills to teachers at partner schools to use used materials around them in exciting learning media. This Community Service activity was conducted at the Pembina State Kindergarten, East Banjarmasin District, Banjarmasin City. The method used in this activity is a lecture, demonstration, and question and answer method. All teachers in the school participated in this activity. This training activity results in teachers gaining knowledge and skills in utilizing used goods in the surrounding environment in exciting and innovative learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. 2017. Pendekatan dan Model Pembelajaran yang Mengaktifkan Siswa. EduReligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam. 1(1):45-62. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.45
Abdullah, R. 2021. Tantangan dan Peluang Bagi Millenial di Era Revolusi 4.0 Dalam Bidang Perpajakan di SMK Negeri 2 Baubau, Kota Baubau, Sulawesi Tenggara. Madaniya. 2(2):177-183. https://doi.org/10.53696/27214834.71
Adha, L.H., Asyhadie, Z., Kusuma, R. 2020. Digitalisasi Industri Dan Pengaruhnya Terhadap Ketenagakerjaan Dan Hubungan Kerja Di Indonesia. Jurnal Kompilasi Hukum. 5(2):268-298. https://doi.org/10.29303/jkh.v5i2.49
Arianti. 2018. Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika : Jurnal Kependidikan. 12(8):117-134. http://dx.doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Fitriani, R., Adawiyah, R. 2018. Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age. 2(1):25-34. https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.742
Hermawan, I., Supiana, S., Zakiah, Q.Y. 2020. Kebijakan Pengembangan Guru di Era Society 5.0. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management. 2(2):117-136. https://doi.org/10.35719/jieman.v2i2.33
Miftah, M. 2013. Fungsi, dan Peran Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan. 1(2):95-105. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105
Novauli, F.M. 2015. Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar pada SMP Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan. 3(1):45-67.
Nur'aini, I. 2005. Media Pembelajaran sebagai Pembawa Pesan. Mediator: Jurnal Komunikasi. 6(2):277-290. https://doi.org/10.29313/mediator.v6i2.1196
Nurjanah, N.E., Mukarromah, T.T. 2021. Pembelajaran Berbasis Media Digital Pada Anak Usia Dini Di Era Revolusi Industri 4.0 : Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Potensia. 6(1):66-77. https://doi.org/10.33369/jip.6.1.66-77
Nurseto, T. 2011. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. 8(1):19-35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706
Pramuaji, A., Munir, M. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Pengenalan Corel Draw sebagai Sarana Pembelajaran Desain Grafis di SMK Muhammadiyah 2 Klaten Utara. ELINVO (Electronics, Informatics, and Vocational Education). 2(2):183-189. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17312
Rahayu, M. 2021. Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Dengan Acuan Standar Nasional Pendidikan. Jurnal Ansiru PAI : Jurnal Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam. 5(1):1-5. http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v5i1.9278
Wijayanti, W., Yunarti, S., Harmaningsih, D. 2022. Proyeksi Masyarakat 5.0 Melalui Model Pembelajaran Berlandaskan Hots Di Perguruan Tinggi. IKRA-ITH Humaniora : Jurnal Sosial dan Humaniora. 6(1):94-101.
Yuliana, Ramli, S.A., Hajeni, H. 2020. Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Meronce pada Kelompok B Taman Kanak-Kanak PKK To’lemo Kabupaten Luwu. TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini. 6(2):76-87. https://doi.org/10.26858/tematik.v6i2.15885

Downloads

Published

2022-03-31

How to Cite

Wahyudi, M. D., Cinantya, C., & Maimunah, M. (2022). Pelatihan Pemanfaatan Barang Bekas sebagai Media Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak: Workshop on Utilization of Used Goods as Learning Media in Kindergarten. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 298–305. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i2.2491