Pemberdayaan UMKM melalui Inovasi Marketing berbasis Teknologi Informasi

Empowering MSMEs through Information Techology-based Marketing Innovation

Authors

  • Rela Adi Himarosa Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Krisdiyanto Krisdiyanto Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Primadian Adhi Wardana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Nur Rachman Maulana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Fajar Sofyantoro Universitas Gadjah Mada

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i6.4099

Keywords:

Bantul, MSME, Islamic Boarding School

Abstract

Pondok Pesantren Asy-Syifa' Muhammadiyah (PPAM) in Yogyakarta established several Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) including production units of tempeh, mineral water, coffee, and donut. The main obstacle experienced by the MSMEs is the traditional marketing system which limits the sales of products. The current program aimed to assist the adoption of information technology, especially in marketing techniques using social media and e-commerce. The activities included discussions with MSMEs owners, socialization of marketing techniques, creating social media accounts, making of product catalogs, and evaluation. In general, all the activities could be carried out as targeted. After participating in this program, the MSME owners at PPAM are able to use social media and e-commerce to increase product marketing and sales.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M.A.F., Fathihani. 2021. Memanfaatkan WhatsApp Business sebagai Sarana Penunjang Digital Markating UMKM di Tengah Pandemik Covid-19 di Kelurahan Tanjung Duren. Andhara. 1(2):28–35.

Basry, A., Sari, E.M. 2018. Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) pada Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). IKRA-ITH Informatika. 2(3):53–60.

Hamid, E.S., Susilo, Y.S. 2011. Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Pembangunan: Kajian Masalah Ekonomi dan Pembangunan. 12(1):45-55. https://doi.org/10.23917/jep.v12i1.204

Handayani, E., Sari, P.P., Islami, M.J. 2021. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) oleh UMKM pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media dan Informatika. 10(2):113–119. https://doi.org/10.31504/komunika.v10i2.4622

Himarosa, R.A., Rahman, M.B.N., Nuryani, R., Sofyantoro, F. 2022a. Developing digital platform to increase the sales of MSME in Kalakijo, Bantul, Yogyakarta. Community Empowerment. 7(9):1639-1645. https://doi.org/10.31603/ce.7163

Himarosa, R.A., Sudarisman, S., Bisandyaloka, A., Sofyantoro, F. 2022b. Pengembangan Unit Usaha Tempe melalui Aplikasi Mesin Giling Kedelai Teknologi Screw. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat. 7(2):298–307. https://doi.org/10.30653/002.202272.72

Kadeni, N.S. 2020. Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Equilibrium : Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya. 8(2):191–200. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v8i2.7118

Purnomo, M. 2011. Adopsi Teknologi oleh Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen). 2(2):109-117.

Sani, A., Wiliani, N., Budiyantara, A., Nawaningtyas, N. 2020. Pengembangan Model Adopsi Teknologi Informasi terhadap Model Penerimaan Teknologi diantara UMKM. JITK (Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Komputer). 5(2):151–158. https://doi.org/10.33480/jitk.v5i2.1055

Soelaiman, L., Utami, A.R. 2021. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Adopsi Media Sosial Instagram dan Dampaknya Terhadap Kinerja UMKM. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis. 5(1):124-133. https://doi.org/10.24912/jmieb.v5i1.11104

Wibawa, R.P., Anggitaria, N.R. 2020. Kontribusi Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) dalam Mengurangi Tingkat Pengangguran. EQUILIBRIA PENDIDIKAN : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi. 5(1):15–25. https://doi.org/10.26877/ep.v5i1.5962

Wuryandani, D., Meilani, H. 2013. Peranan Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah Di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik. 4(1):103–115. https://doi.org/10.22212/jekp.v4i1.71

Zukrina, D.J., Suryani, S., Ismaulina, I. 2020. Strategi Pengembangan UMKM Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Segmen: Jurnal Manajemen dan Bisnis. 16(2):115-123. https://doi.org/10.37729/sjmb.v16i2.6309

Downloads

Published

2022-11-28

How to Cite

Himarosa, R. A., Krisdiyanto, K., Wardana, P. A., Maulana, N. R., & Sofyantoro, F. (2022). Pemberdayaan UMKM melalui Inovasi Marketing berbasis Teknologi Informasi: Empowering MSMEs through Information Techology-based Marketing Innovation. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(6), 774–781. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i6.4099