Mengembangkan Bisnis Kopi Berbasis Nilai Ergo-Ikonik

Coffee Business Development Based on Ergo-Iconical Values

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v8i4.4623

Keywords:

Business development, Coffee business, Ergo-iconical value

Abstract

The activity of implementing this community service aims to train participants with the target to be achieved is that participants can develop a Coffee Business based on Ergo-Iconical values. The method implemented is the pre-activity stage in the form of an initial meeting through online media, the Coordination Stage, the Implementation Stage, and the Evaluation Stage. Two known methods for maintaining post-harvest coffee quality are dry processing methods and wet methods. Ergo-iconic value is the superiority of market value with the comfort of typical products with dimensions of comfort in the value of function, comfort in the value of usefulness, and comfort in the value of pleasure. The training results also added marketing theories and facts and the application of product marketing strategies in the industrial 5.0 era so that they could develop their coffee business.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriyansah. (2018). Keunggulan Posisional Nilai Produk Ergo-ikonik untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran. Disertasi. Semarang: Universitas Diponegoro.

Andriyansah. (2023). Memenuhi Agregasi Konsumen dengan Nilai Ergo-Ikonik. https://www.jalurinfosulbar.id/opini/9797980872/memenuhi-agregasi-konsumen-dengan-nilai-ergo-ikonik

Andriyansah, Fatimah, F., Rezi, Sadiah, A. A., Al Rasyid, H., & Meirisa. (2023). Menambahkan Nilai Ergo-Ikonik Pada Produk Kewirausahaan Mahasiswa untuk Meningkatkan Penjualan. Ihsan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 40–47. https://doi.org/10.30596/ihsan.v5i1.14361

Andriyansah & Hartono, R. (2021). Kopi 27. Sleman: Bintang Surya Madani.

Indardi, I., Ghozali, M. T., & Orbayinah, S. (2022). Program Pemberdayaan Kelompok Usaha bagi Penyandang Difabel Melalui Pemanfaatan Digital Marketing. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 594–599. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i4.3933

Maharani, B., Fendisty, A. L., Masjidin, U. L., Ardiyan, D., Rizky, N. D., & Hidayah, N. (2021). Pelatihan Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Keterampilan Pelaku UMKM di Desa Srumbung Magelang. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(4), 434–440. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v6i4.1926

Maheswari, A. A. I. A., Azhizah, N. D., Nugraha, I., & Hary N, M. P. (2020). Peran Digital Marketing dalam Upaya Meningkatkan Omset Penjualan Tenun Endek dan Songket Desa Telaga Tawang. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4), 371–375. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v5i4.1258

Mahmudan, A. (2022). Pangsa Pasar Kopi Siap Minum RI Capai 248,4 Juta Liter pada 2020. https://dataindonesia.id/agribisnis-kehutanan/detail/pangsa-pasar-kopi-siap-minum-ri-capai-2484-juta-liter-pada-2020

McIntosh, J. (2023). Fenomena Maraknya Bisnis Kedai Kopi di Bandung dan Peluangnya. https://www.opaper.app/blog/fenomena-bisnis-kedai-kopi-di-bandung

Mulyono, S. (2022). Eksistensi Kopi di Bengkulu. Solok: LPP Balai Insan Cendekia.

Novita, E., Syarief, R., Noor, E., & Mulato, S. (2010). Peningkatan mutu biji kopi rakyat dengan pengolahan semi basah berbasis produksi bersih. Jurnal Agroteknologi, 4(1), 76-90.

Nursal, F. K., Amalia, A., Supandi, S., Nining, N., & Yeni, Y. (2022). Potensi Limbah Kulit Biji Kopi dan Pemanfaatannya sebagai Produk Sabun Cair yang memiliki Aktivitas Antioksidan dan Antibakteri. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 7(6), 875-882. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i6.4030

Puryantoro, P., Sari, S., & Jaya, F. (2022). Pengendalian Hama Penggerek Buah Kopi (PBKo) bagi Kelompok Tani Sejahtera Desa Kayumas Kecamatan Arjasa Kabupaten Situbondo. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 7(5), 739-745. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i5.3877

Rahim, A. & Adiwena, M. (2021). Ilmu Perlindungan Tanaman. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Rulinawaty, R., Andriyansah, A., Adamy, Z., Yunitasari, S. E., & Djajasasmita, A. S. N. G. (2023). Proses Pengolahan Kopi Robusta Porot Temanggung Untuk Mengatasi Kendala Cuaca. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(8), 5957-5968. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i8.4547

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Andriyansah, A., Rulinawaty, R., Adamy, Z., Yunitasari, S. E., & Djajasasmita, A. S. N. G. (2023). Mengembangkan Bisnis Kopi Berbasis Nilai Ergo-Ikonik: Coffee Business Development Based on Ergo-Iconical Values. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(4), 570–576. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v8i4.4623