Peningkatan Partisipasi Politik Pemilih Pemula melalui Preferensi Politik Media Sosial pada Pemilu 2024

Incerasing the Political Participation of Beginning Voters through Social Media Political Preferences in the 2024 Election

Authors

  • Siti Muslikhatul Ummah Universitas Negeri Semarang
  • Moh. Aris Munandar Universitas Negeri Semarang
  • Nugraheni Arumsari Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v9i6.6832

Keywords:

Political participation, Beginning Voters, Social Media

Abstract

This article focuses on social media activities by beginning voters at SMAN 12 Semarang City for forming their political preferences of the 2024 election. Social media activities are one way to fulfill information needs, including political information, especially ahead of the 2024 election. The purpose of the article is to report the benefits of social media in providing political preferences to beginning voters to determine their choice in the 2024 election. The method of implementing this activity is carried out socialization to class XII students. The output of this activity is in increasing beginning voters' knowledge of political actors participating in the election through the use of social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ameliah et al., 2022. Status Literasi Digital di Indonesia 2022. Jakarta: Kominfo.

Andayani, Dwi. 2019. Ada 5 Juta Pemilih Pemula di Pemilu 2019. Online: https://news.detik.com/berita/d-4215354/ada-5-juta-pemilih-pemula-di-pemilu-2019, diakses 20 April 2023.

Ariana, Sukri, Dian Ekawati. 2021. Kebijakan Pendidikan dan Media Sosial sebagai faktor Pembentukan Preferensi Politik Pemilih Pemula di Kota Makassar. JAKPP. 7(1), 65-80. https://doi.org/10.24256/pal.v6i2.2380

Azmi, Shofiyatul. 2016. Pendidikan Kewarganegaraan merupakan Salah Satu Pengejawantahan Dimensi Manusia sebagai Makhluk Individu, Sosial, Susila, dan Makhluk Religi. LIKHITARPRAJNA. Jurnal Ilmiah 18(1,) 77-86 https://doi.org/10.37303/likhitaprajna.v18i1.30

Faulina, Ade, Emeraldy Chatra, dan Sarmiati. 2021. Peran Buzzer dalam Proses Pembentukan Opini Publik di New Media. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5(2), 2806-2820.

Mahmood, K. 2016. Do People Overestimate their Information Literacy Skills? A Systemic Review of Empirical Evidence on the Dunning-Kruger effect. Communication in Information Literacy. 10(2).

Mhlomi, Yolisa dan Oluyinka Osukunle. 2017. Social Media and Youth Political Participation in South Africas’s 2014 General Election. Communitas. 22, 149-158. http://dx.doi.org/10.18820/24150525/Comm.v22.12

Perangin-angin, L.L., dan Zainal M. 2018. Partisipasi Politik Pemilih Pemula dalam Bingkai Jejaring Sosial di Media Sosial. Jurnal Aspikom. 3(4), 737-54. http://dx.doi.org/10.24329/aspikom.v3i4.210

Prasetyawan, Y.Y. 2020. Pengalaman Informasi Pemilih Pemula Menggunakan Media Sosial sebagai Sarana Pembelajaran Politik dalam Menentukan Pilihan Calon Presiden. Khizanah Al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan. 8(1). https://doi.org/10.24252/kah.v8i1a3

Rastati, Ranny. 2018. Media Literasi bagi Digital Natives: Perspektif Generasi Z di Jakarta. Jurnal Teknologi Pendidikan. 6(1), 60-73. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p60--73

Setya, Erika Dwi. 2012. Periklanan dalam Media Baru (Advestising in the New Media). The Messenger. 4(1).

Syamsuadi, A., Arisandi D, Hartati S, Murtasidin B. 2019. Menjadi Bijak Bagi Pemilih Pemula berdasarkan Informasi dari Media Sosial di Kabupaten Kepulauan Meranti. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin. 2(2), 104-12. https://doi.org/10.36341/jpm.v2i2.717

Wardhani, P.S. 2018. Partisipasi politik pemilih pemula dalam pemilihan umum. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial. 10(1), 57-62. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8407

Downloads

Published

2024-07-12

How to Cite

Ummah, S. M., Munandar, M. A., & Arumsari, N. (2024). Peningkatan Partisipasi Politik Pemilih Pemula melalui Preferensi Politik Media Sosial pada Pemilu 2024: Incerasing the Political Participation of Beginning Voters through Social Media Political Preferences in the 2024 Election. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 9(6), 1077–1083. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v9i6.6832