Sosialisasi Pentingnya Pendidikan Tinggi Menggunakan Board Games di SMK Bhakti Karya Cintakarya, Pangandaran

Socialization of the Importance of Higher Education Using Board Games at SMK Bhakti Karya Cintakarya, Pangandaran

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v9i9.7448

Keywords:

Pangandaran, Higher Education

Abstract

Higher education is a level of education critical to a country's development. Unfortunately, the gross enrollment rate of higher education (APK) remains very low. Pangandaran Regency has a lower APK than the national APK. This issue was addressed by the existence of PSDKU Unpad in Pangandaran; nonetheless, the APK of the Pangandaran Regency did not immediately increase. Socialization is important to enhance public interest in higher education. Socialization occurred at Bakti Kharya Vocational School in Cinta Karya Village, Pangandaran. Board games are used as a medium to socialize about higher education. The text is dense with information regarding the value of higher education and numerous sorts of higher education. The exercise successfully increased the number of students interested in pursuing higher education from 70% to 96%. To ensure the activity's long-term impact, the team provided participants with a WhatsApp group to discuss information on higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggreni, P., Wulandari, T., Winata, E. Y., Irmawati, I., Wali, M., Arifin, N. Y., & Asrial, A. (2023). PENDIDIKAN UNTUK SEMUA: Menemukan Solusi Inklusif dalam Lingkungan Pembelajaran. Yayasan Literasi Sains Indonesia.

Arent, E., Thesalonika, E., Azis, F., Shofiyah, S., Jakob, J. C., Amzana, N., & Marlena, R. (2023). PERENCANAAN PENDIDIKAN. Penerbit Tahta Media.

Aristo, T. J. V. (2019). Analisis permasalahan pemerataan pendidikan di Kabupaten Sintang. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 25–34. https://doi.org/10.21831/amp.v7i1.10923

Barokah, N., & Yulianto, A. (2019). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Self Efficacy, Dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Tinggi Dengan Prestasi Belajar Sebagai Variabel Mediasi. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 434–452. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31498

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Hakim, L. (2016). Pemerataan Akses Pendidikan Bagi Rakyat Sesuai Dengan Amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal EduTech, 2(1), 53–64. https://doi.org/10.30596/edutech.v2i1.575

HUMASPND. (2024, March 10). Refleksi 4 Tahun Pangandaran Hebat. Portal Pangandaran. https://portal.pangandarankab.go.id/berita/opd/refleksi-4-tahun-pangandaran-hebat.

Jakob, J. C., Anggreni, P., Irmawati, I., Putri, S. N. J., Lestariani, N., Ekawati, M., & Mayasari, A. S. T. (2024). PINTU GERBANG PENGETAHUAN: Pengantar Pendidikan untuk Perjalanan Pembelajaran yang Inspiratif. Yayasan Literasi Sains Indonesia.

Lian, B. (2019). Tanggung Jawab Tridharma Perguruan Tinggi Menjawab Kebutuhan Masyarakat. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 100–106.

Limantara, D., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2015). Perancangan Board game Untuk Menumbuhkan Nilai-Nilai Moral Pada Remaja.

Maryanti, E., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Board Games Berbasis Permainan Tradisional Egrang Batok untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4212–4226. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1486

Nugroho, D. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Board Game Matematika Kelas Viii Semeseter 1 Kurikulum 2013 Di Smp Negeri 48 Jakarta. Teacher : Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 1(2), 150–162. https://doi.org/10.51878/teacher.v1i2.720

Patandung, Y., & Panggua, S. (2022). Analisis Masalah-Masalah Pendidikan dan Tantangan Pendidikan Nasional. Jurnal Sinestesia, 12(2), 794–805. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/277

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2020 Tentang Pendirian, Perubahan, Pembubaran Perguruan Tinggi Negeri Dan Pendirian, Perubahan, Pencabutan Izin Perguruan Tinggi Swasta, 1 (2020).

PSDKU Pangandaran. (2023). PSDKU Pangandaran. https://psdkupangandaran.unpad.ac.id/

Putri, W. A., & Yunianta, T. N. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Board Game “The Labyrinth of Trigonometry”. Pada Materi Trigonometri Kelas X Sma. 2. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i4.166

Safitri, W. C. D. (2019). Efektivitas Media Board Game Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Tematik Di SD. 7(2).

Sakti, H. G., & Kartiani, B. S. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Board Game Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 11(1), 116. https://doi.org/10.33394/vis.v11i1.7791

Sihombing, R. S. T. (2022). Pemerataan Pendidikan: Studi Kasus 34 Provinsi di Indonesia. Parahyangan Economic Development Review (PEDR), 1(2), 143–151. https://doi.org/10.26593/pedr.v1i2.6670

Simatupang, E., & Yuhertiana, I. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka terhadap Perubahan Paradigma Pembelajaran pada Pendidikan Tinggi: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Bisnis, Manajemen dan Ekonomi, 2(2), 30–38. https://doi.org/10.47747/jbme.v2i2.230

Triastuti, D., Akbar, S., & Irawan, E. B. (2017). Pengembangan Media Papan Permainan Panjat Pinang.

Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi (2012).

Welch, A., & Aziz, E. A. (2023). Higher Education in Indonesia. In International Handbook on Education in South East Asia (pp. 1–30). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-8136-3_41-2

Wulung, S. R. P., Fitriyani, E., Indriasri, I., Ridwanudin, O., & Suwandi, A. (2022). Program Pelatihan Pelayanan Prima Di Era New Normal Bagi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4). https://doi.org/10.31949/jb.v3i4.3399

Yuwana, R. Y., Ningrum, S. T., Pertiwi, S. A., Wakerkwa, D. A. P., Indriyani, N., Jakob, J. C., & Lestari, S. (2024). Integrasi Bahasa dalam Dunia Pendidikan. PT Akselerasi Karya Mandiri, 240-240.

Downloads

Published

2024-09-18

How to Cite

Thirafi, L., & Akbarsyah, N. (2024). Sosialisasi Pentingnya Pendidikan Tinggi Menggunakan Board Games di SMK Bhakti Karya Cintakarya, Pangandaran: Socialization of the Importance of Higher Education Using Board Games at SMK Bhakti Karya Cintakarya, Pangandaran. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 9(9), 1571–1578. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v9i9.7448