Pelatihan Penulisan Penelitian Tindakan Kelas pada Guru di Lingkungan Muhammadiyah Boarding School Ki Bagus Hadikusumo

Training on Writing Classroom Action Research for Teachers at the Ki Bagus Hadikusumo Muhammadiyah Boarding School

Authors

  • M Koesmawan, Prof. Institut Teknologi dan Bisnis Ahmad Dahlan
  • Elliya Sestri Institut Teknologi dan Bisnis Ahmad Dahlan
  • Isnan Hari Mardika Institut Teknologi Dan Bisnis Ahmad Dahlan Jakarta https://orcid.org/0000-0002-2756-5007

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v4i2.843

Keywords:

Classroom Action Research, Teacher, Boarding School

Abstract

Writing scientific papers is a very important activity for a professional teacher. This activity not only needs to be done in order to obtain credit figures for promotion or for the purposes of certification through portfolios, but moreover, it needs to be done in order to improve the quality of classroom management, quality of service to students, and also increase the professionalism of the teacher himself. The results of the overall community service activity can be seen based on the following components. First, the target of the training participants or target audience is 36 Muhammadiyah Boarding Schools (MBS) Ki Bagus Hadikusumo. In the implementation of this activity, it was attended by 22 teachers because there were several teachers who had activities outside of school. Thus the target number of training participants is 61.1% or can be considered quite good. Secondly, the achievement of training objectives can be judged to be poor. Within a period of two weeks as many as 9 teachers (40.9%) had tried to prepare a proposal

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M. 2014. Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 1(1):1-19. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.1.1.1-19
Anggraini, I.S. 2011. Motivasi Belajar dan Faktor-Faktor yang Berpengaruh: Sebuah Kajian pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran. 1(2):100-109. http://doi.org/10.25273/pe.v1i02.39
Arikunto, S., Suhardjono, Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arta, K.S. 2018. Pelatihan Penulisan Artikel Untuk Publikasi di Jurnal Ilmiah untuk Meningkatkan Profesionalisme bagi Guru –Guru di Kecamatan Kubutambahan Kabupaten Buleleng. In Prosiding Seminar Nasional Hukum dan Ilmu Sosial ke-2 Merekontruksi Ilmu Hukum dan Ilmu Sosial dalam Membangun Karakter Bangsa. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Ayudia, Suryanto, E., Waluyo, B. 2016. Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Laporan Hasil Observasi pada Siswa SMP. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. 4(1):34-49.
Dwijayanti, R., Marlena, N., Patrikha, F.D. 2017. Pelatihan Penulisan Karya Tulis (KTI) Bagi Guru-guru SMK di Kabupaten Jombang. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani. 1(2):249-266. https://doi.org/10.21009/JPMM.001.2.07
Gunawan, I., Triwiyanto, T., Kusumaningrum, D.E. 2018. Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Para Guru Sekolah Menengah Pertama. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat. 1(2):128-135.
Hendikawati, P., Rachmani, N.D.N., Susilo, B.E. 2016. Pendampingan Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru MI Roudlotul Huda Gunungpati Semarang. Jurnal Abdimas. 20(1):37-42.
Jaedun, A. 2009. Peningkatan Profesionalisme Guru melalui Penelitian Tindakan Kelas. In Prosiding Seminar Nasional Meneliti Merupakan Syarat Profesional Guru. Surakarta, 3 Mei 2009.
Noorjannah, L. 2014. Pengembangan Profesionalisme Guru melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru Profesional di SMA Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Humanity. 10(1):97-114.
Novauli, F.M. 2015. Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar pada SMP Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan. 3(1):45-67.
Pambudi, S. 2018. Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas di SMK Muhammadiyah 1 Bantul. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education). 3(2):61-64. https://doi.org/10.21831/elinvo.v3i2.23460
Setianingsih, R., Manuharawati, M., Sutinah, S., Lukito, A. 2015. Pendampingan Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas (PTK) untuk Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Kasiman Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Abdi: Media pengabdian kepada masyarakat. 1(1):61-66. http://dx.doi.org/10.26740/ja.v1n1.p61-66
Susantini, E., Rahayu, Y.S., Budiono, D., Raharjo, R. 2015. Profil Artikel Ilmiah Buatan Guru pada Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah bagi Guru - Guru di SMP Lab School Surabaya. Jurnal Abdi : Media pengabdian kepada masyarakat. 1(1):1-7. http://dx.doi.org/10.26740/ja.v1n1.p1-7
Yulhendri, Marna, J.E., Oknaryana. 2018. Analisis Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Guru Ekonomi di Kabupaten Pasaman Barat. JIPE (Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi). 8(1):56-59. https://doi.org/10.24036/01104530

Downloads

Published

2019-09-17

How to Cite

Koesmawan, M., Sestri, E., & Mardika, I. H. (2019). Pelatihan Penulisan Penelitian Tindakan Kelas pada Guru di Lingkungan Muhammadiyah Boarding School Ki Bagus Hadikusumo: Training on Writing Classroom Action Research for Teachers at the Ki Bagus Hadikusumo Muhammadiyah Boarding School. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 135–140. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v4i2.843