Peningkatan Kompetensi Guru TK sebagai Inovasi Pembelajaran melalui Pelatihan Canva Increasing Kindergarten Teacher Competency as a Learning Innovation through Canva Training

Main Article Content

Nidya Wisudawati
Merisha Hastarina
Nadia Eka Damayanti
Syahdilla Syahdilla

Abstract

Mutiara Islami Kindergarten is an early childhood school on Jalan Kadir TKR Palembang. Based on the results of observations, the teaching and learning process in kindergarten schools is quite different from that in elementary schools, and the school hours are relatively short, from 08.00 to 10.00 WIB, with the average age of students being 4 to 6 years. Kindergarten teachers must be required to be more creative in mediating learning materials so that they are effective and appropriate. Teachers must use learning media that include audio, visual, and audiovisual aspects, as these three aspects are not achieved when limited to books. One way to maximize Information and Communication Technology (ICT) use is through the Canva application. This application is expected to make the work of kindergarten teachers easier, increase children's interest and enjoyment, and increase confidence in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Wisudawati, N., Hastarina, M., Damayanti, N. E., & Syahdilla, S. (2025). Peningkatan Kompetensi Guru TK sebagai Inovasi Pembelajaran melalui Pelatihan Canva: Increasing Kindergarten Teacher Competency as a Learning Innovation through Canva Training. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 10(8), 2012–2017. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v10i8.8864
Section
Articles

References

Arifudin, D., Waluyo, R., Miftakhul Fahmi, G., & Syahri Nurrochim, M. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Paud/Tk Melalui Pelatihan Canva Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Increasing PAUD/Kindergarten Teacher Competence Through Canva Training As A Learning Media Innovation. Nusantara Hasana Journal, 2(8), Page. https://nusantarahasanajournal.com/index.php/nhj/article/view/630

Ayunia Lestari, P., Nurhikmah, E., Farhani, F., Pauziah, H., Winati, I., Ayunda Rahmaputri Isnawan, O., Mulyana, A., Rahayu, P., Nuraeni, F., Fajar Nugroho, O., & Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P. (2022). Pelatihan Media Pembelajaran Digital Berbasis Canva bagi Guru di SDN 9 Nagrikaler Purwakarta. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 2(1), 47–54. https://doi.org/10.17509/ijocsee.v2i1.45696

Isnaini, K. N., Sulistiyani, D. F., & Putri, Z. R. K. (2021). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 291. https://doi.org/10.31764/jpmb.v5i1.6434

Lusiana, T. S., Briliany, N., Purdhani, L. T., Suryani, C., Nuraeni, S., Alfiyah, & Maranatha, J. R. (2021). Edukasi Guru Dalam Pembuatan Infografis Media Pembelajaran Anak Usia 4-6 Tahun Menggunakan Aplikasi Canva Di TK Tunas Harapan. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 1(1), 8–14. https://ejournal.upi.edu/index.php/IJOCSEE/article/view/33193%0Ahttp://ejournal.upi.edu/index.php/IJOCSEE/

Martini, R. S., Gunarti, W., Satrio, M. G., Maryam, M., Khulqi A S, H., & Zahra, C. A. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva for Education, bagi Guru Paud di Kecamatan Pulo Gadung. Jurnal Basicedu, 7(5), 3242–3248. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6067

Nugraha, F. N., Suwarsono, L. W., & Aisha, A. N. (2023). Pelatihan Canva Untuk Guru PG & TK Arcamanik Sebagai Media Pembelajaran Digital. Abdimasku : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 447. https://doi.org/10.33633/ja.v6i2.1159

Rahmasari, B. S., Chasanatun, T. W., Azzahra, S. N., & Septiyani, D. C. (2022). Workshop Pelatihan Pembelajaran Bahasa Inggris Kepada Guru TK Dan Pembuatan Video Pembelajaran Dengan Menggunakan Aplikasi Canva. ABDIMAS EKODIKSOSIORA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ekonomi, Pendidikan, Dan Sosial Humaniora (e-ISSN: 2809-3917), 2(2), 76–83. https://doi.org/10.37859/abdimasekodiksosiora.v2i2.3971

Rumidjan, Sumanto, Sukamti, & Sugiharti, S. (2017). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bagi Guru Sekolah Dasar. Abdimas Pedagogi, 1(1), 77–81. https://doi.org/10.17977/um050v1i12017p77-81

Rusdiana, R. Y., Putri, W. K., & Sari, V. K. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran menggunakan canva bagi guru SMPN 1 Tegalampel Bondowoso. Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3), 209–213. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v4i3.952

Rusnilawati, R., Rahmawati, R. O., Amalia, R. R., Kurniasih, R., Aguvia, R. D., & Pamungkas, R. S. A. (2024). Pelatihan Pembuatan LKPD dan Video Pembelajaran dengan Pendekatan CRT melalui Aplikasi Canva bagi Guru Sekolah Dasar. 9(12), 2355–2365. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v9i12.7650

Sarmini, S.-, Insan, M. U. P., Susantari, A. A., Mauludhi, J., Putra, N. R., & Listiana, Y. R. (2023). Pelatihan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Pada Guru SD Negeri 3 Jatilawang. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 1471. https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i2.14965

Sulkipani, S., Nurdiansyah, E., Camellia, C., & Dhita, A. N. (2023). Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Bagi Guru SMP Srijaya Negara. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(4), 650–655. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v8i4.4245

Tonra, W. S., Angkotasan, N., Sari, D. P., Ikhsan, M., Khairun, U., & Id, W. A. (2023). Menjadi Guru Kreatif melalui Aplikasi Canva. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(1), 126–133. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i1.7152

Zebua, N. (2023). Potensi Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Praktis Bagi Guru Dan Peserta Didik. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 229–234. http://dx.doi.org/10.56248/educativo.v2i1.127