Peningkatan Kompetensi Guru IPA Melalui Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Perangkat dan Media Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik

Improvement of Teacher Competency Through Training and Administration of Development and Media Based on Scientific Approach

Authors

  • Nurhayati Nurhayati Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Pontianak
  • Dwi Fajar Saputri Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Pontianak
  • Fety Novianty Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Pontianak
  • Wahyudi Wahyudi Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v5i4.1141

Keywords:

Training, Device, Media, Scientific

Abstract

This Community Partnership Program (PKM) aims to increase knowledge and train teachers in creating and applying learning tools based on scientific approaches that contain the character and creating and applying contextual and innovative media/teaching aids in learning. The method of implementing PKM activities consists of socialization, seminars, training, mentoring, and implementation. Participants in PKM activities are science teachers at SMP and equivalent who are members of the MGMP IPA for SMP Kota Singkawang. The results of the activity show that the teachers are enthusiastic about participating in the series of activities carried out; the teachers are motivated to make science learning media and apply them in classroom learning. Teachers are motivated to create and apply learning models based on scientific approaches with character learning in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrizon, R., Ratnawulan, Fauzi, A. 2012. Peningkatan Perilaku Berkarakter Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IX MTSN Model Padang Pada Mata Pelajaran IPA-Fisika Menggunakan Model Problem Based Instruction. JPPF (Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika). 1(1):1-16. https://doi.org/10.1234/jppf.v1i1.598
Dolong, J. 2016. Teknik Analisis Dalam Komponen Pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan. 5(2):293-300. https://doi.org/10.24252/ip.v5i2.3484
Fatimah, F. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Dengan Metode Demonstrasi Dikelas V SDN 10 Biau. Jurnal Kreatif Online. 5(4):85-96.
Ghozali, I. 2017. Pendekatan Scientific Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Pedagogik : Jurnal Pendidikan. 4(1):1-13. https://doi.org/10.33650/pjp.v4i1.5
Leksono, S.M., Rustaman, N., Redjeki, S. 2013. Kemampuan Profesional Guru Biologi Dalam Memahami Dan Merancang Model Pembelajaran Konservasi Biodiversitas Di SMA. Cakrawala Pendidikan. 32(3):408-419. https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.1628
Machin, A. 2014. Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 3(1):28-35. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i1.2898
Mulyasa, D. 2011. Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rohmawati, S., Sihkabuden, S., Susilaningsih, S. 2018. Penerapan Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran IPA Di MTS Putri Nurul Masyithoh Lumajang. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 1(3):205-212.
Rosita, L. 2018. Peran Pendidikan Berbasis Karakter Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Di Sekolah. JIPSi : Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi. 8(1):1-26. https://doi.org/10.34010/jipsi.v8i1.879
Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Saefuddin, A., Berdiati, I. 2014. Pembelajaran Efektif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sari, I.R., Hidayat, S., Djumeh, I. 2019. Pengembangan Media CD Interaktif Praktikum IPA Siswa MTs. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran) : Edutech and Intructional Research Journal. 6(2):118-126.
Taufik, M., Sukmadinata, S., Abdulhak, I., Tumbelaka, B.Y. 2010. Desain Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran IPA (Fisika) Sekolah Menengah Pertama Di Kota Bandung. Berkala Fisika. 13(2):31-44.

Downloads

Published

2020-09-26

How to Cite

Nurhayati, N., Saputri, D. F., Novianty, F., & Wahyudi, W. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru IPA Melalui Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Perangkat dan Media Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik: Improvement of Teacher Competency Through Training and Administration of Development and Media Based on Scientific Approach. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4), 358–366. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v5i4.1141