Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Peserta Didik

Implementation Of Group Guiding Services To Improve Discipline Learning Students

Authors

  • Anita Anita Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Mohammad Fatchurahman Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/suluh.v4i1.471

Keywords:

learning discipline, group guidance services

Abstract

The purpose of this study was to improve students' learning discipline at MTs Miftahul Jannah Palangka Raya by using group guidance services. The population in this study amounted to 32 students. The number of research samples consisted of 8 students. Sampling is determined by Random Sampling technique. Data collection techniques use observation, interviews, and the scale of learning discipline. The method used is pre-experiment, the technique of collecting data using the Paired-Sample T Test formula or better known as Pre-Post Design is an analysis involving two measurements on the same subject against a particular influence or treatment. The results of the study show that: based on analysis with Paired-Sample T-Test, it shows that students' learning discipline has an initial average increase of 130.13 to 234.13. This means "Group Guidance Services Can Improve Learning Discipline of Students at MTs Miftahul Jannah Palangka Raya 2016/2017 Academic Year". The results of the analysis show that the eight students in the research subject experienced an increase in learning discipline after the intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anita Anita, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

References

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Renika Cipta.
Kemendikbud, (2014). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Bimbingan dan Konseling SMP/MTs. Modul 4.
Kusumawati, D. A. 2012. Hubungan Antara Disiplin Belajar Siswa dengan Prestasi Balajar Pada Aspek Kognitif Pada Mata Pelajaran PKn Kelas VIII di SMP Negri 1 Ngadirejo Kecamatan Ngadirejo Kabupaten Temanggung Semester II Tahun Ajara 2011/2012. Skripsi Jurusan Pkn Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Stya Wancana.
Nurihsan, Achmad Juntika. 2010. Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: Refika Aditama.
Prayitno & Amti (2009). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta
Pujawati. 2016. Hubungan kontrol diri dan dukungan orang tua dan perilaku disiplin pada santri dipondok pesantren darussa’adah samarinda. Jurnal psikologi, 4 (2) 2016: 227-236. Fisip-unmul. ISSN 2477-2674.
Roshita, I. 2014. Meningkatkan Kedisiplinan Siswa melalui layanan Bimbingan Kelompok Dengan Tehnik Modeling. Didaktikum: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Vol. 16, No. 2, Oktober 2014 ISSN 2087-3557
Romlah, T. 2001. Teknik-Teknik Bimbingan dan Konseling Kelompok. Malang: Universitas Negeri Malang.
Sukardi. K. Dewa (2008). Pengantar Pelaksanaan Program BBimbingan dan Konseling di Sekolah. (Edisi Revisi). Jakarta: PT.Rineka Cipta
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sukardi. K. Dewa. (2010). Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Usaha Nasional Surabaya-Indonesia
Sobri, M. & Moerdiyanto. 2014. Pengaruh Kedisiplinan Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Madrasah Aliyah Di Kecamatan Praya. Jurnal Harmoni Sosial, Volume 1 Nomor 1.
Sari, W. A. 2009. Upaya Meningkatkan Perilaku Disiplin Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok (Penelitian Pada Siswa Kelas 8 Di SMP N 11 Semarang Tahun Ajaran 2008/ 2009). Skripsi Jurusan Bimbingan Dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Tu’u. T. (2009). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta : PT Gramedia Widia Sarana Indo
Wibowo, M E. 2005. Konseling Kelompok Perkembangan. UPT UNNES Press.
Yusuf, S.(2012). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2018-08-18

How to Cite

Anita, A., & Fatchurahman, M. (2018). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Peserta Didik: Implementation Of Group Guiding Services To Improve Discipline Learning Students. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.33084/suluh.v4i1.471