Analisis Perbandingan Arus Jenuh Pada Pendekat Terlindung Simpang Diponegoro-Pilau-Nenas Dengan Metode MKJI Dan Time Slice

Analysis Of Comparison Protected Approaches On Diponegoro-Pilau-Nenas Intersection By IHCM And Time Slice Methods

Authors

  • Sona Ndari Universitas Muhammadiyah Palangka Raya
  • Nirwana Puspasari Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Reza Zulfikar Akbar Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/mits.v12i2.6802

Keywords:

Arus Jenuh, Derajat Kejenuhan, Pendekat Terlindung, MKJI, Time Slice

Abstract

Over time the number of vehicles has increased due to improved urban conditions. This affects the emergence of problems in the Palangka Raya urban transportation system, which has an impact on the performance of the road network, especially the performance of signalized intersections. The purpose of this research is to calculate the value of saturation current (S) using the IHCM 1997. In order to analyze the saturation flow and road performance on the Diponegoro - Pilau - Nenas approach, Primary data and Secondary data are required, Primary data includes intersection geometric data and traffic volume in green hours. While secondary data includes location maps and population. In analyzing the comparison of saturated flow refers to the IHCM 1997 and the Time Slice method. The results of the comparison analysis of saturated flow with IHCM 1997 and Time Slice method on each approach A, B, C, and D respectively are 12.64%, 27.52%, 14.94%, and 36.94%. Also obtained the highest DS value using the saturated flow value of IHCM 1997 and Time Slice method is on St. Pilau which is respectively 1.09 included in the level of service F, and 0.93 included in the level of service E, then from the results of this analysis can be known by using the results of the calculation of saturated flow of Time Slice method there is an increase in the value of Level of Service (LOS).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sona Ndari, Universitas Muhammadiyah Palangka Raya

Student of Civil Engineering, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Nirwana Puspasari, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Lecturer of Civil Engineering, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Reza Zulfikar Akbar, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Lecturer of Civil Engineering, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

References

Angkoso, G. S. (2022). Analisis Kinerja Ruas Jalan Menggunakan Metode Manual Kapasitas Jalan Indonesia (Mkji) 1997 Pada Ruas Jalan Jepara–Kudus km 11–km 15 (Doctoral dissertation, UNISNU JEPARA).

Azwari, Z. (2023). Analisis Arus Jenuh di Simpang Bersinyal dengan Metode Time Slice dan MKJI 1997 (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Badan Pusat Statistik (BPS) Kota Palangka Raya. 2023. Jumlah Penduduk Kota Palangka Raya Menurut Kecamatan dan Jenis Kelamin (2022). Bps.go.id. (Diakses 14 Juli 2023)

Badan Pusat Statistik (BPS) Kota Palangka Raya. 2023. Jumlah Kendaraan Bermotor Kota Palangka Raya Menurut Jenis dan Fungsinya (2022). Bps.go.id. (Diakses 14 Juli 2023)

Direktorat Jenderal Bina Marga. (1997). Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI), Departemen Pekerjaan Umum, Jakarta. (Diunduh 14 Juli 2023)

Hidayati, N., Nugroho, M. R. A., Mulyono, G. S., & Magfirona, A. (2021). Evaluasi Kinerja Simpang Tiga Bersinyal (Studi Kasus Simpang Universitas Muhammadiyah Surakarta). Dinamika Teknik Sipil: Majalah Ilmiah Teknik Sipil, 14(2), 47-51.

Kariyana, I. M., Ardana, P. D. H., & Sumarda, G. (2019). Analisis Arus Jenuh di Simpang Bersinyal dengan Metode Time Slice dan MKJI 1997 (Studi Kasus Simpang Sudirman–Yos Sudarso). In Prosiding Seminar Nasional Peningkatan Mutu Perguruan Tinggi (pp. 257-264).

Kariyana, I., Sumarda, G., & Putra, I. (2021). Korespondensi Analisis Perbandingan Arus Jenuh Pada Pendekat Simpang Terlindung Dan Terlawan Dengan Metode Mkji Dan Metode Time Slice (Studi Kasus Simpang Subita Dan Simpang Waribang). Paduraksa, 10(2), 385-397.

Lubis, R. I., & Surbakti, M. S. (2016). Analisa Arus Jenuh Dan Panjang Antrian Pada Simpang Bersinyal Dan Mikrosimulasi Menggunakan Software Vissim. Jurnal Rekayasa Sipil, 8(2-2016).

Negara, N. W., Kwintaryana, P., & Wibawa, I. G. (2019). Perbandingan Nilai Saturation Flow antara Metode Time Slice dengan Pendekatan DPU 1997. (Studi Kasus: Persimpangan Jalan Kebo Iwa Dengan Jalan Arteri Gatot Subroto Barat). Jurnal Spektran, 7(2), 271-279.

Panjaitan, T. U. Y., Mahmudah, A. M., & Legowo, S. J. (2018). Studi Variasi Keberangkatan Lalu Lintas Dan Perbandingan Arus Jenuh Metode Time Slice Dengan Arus Jenuh MKJI 1997 Pada Simpang Bersinyal Dengan Short Time Countdown Timer. Matriks Teknik Sipil, 6(4).

Prakoso, D. B., Sutoyo, S., & Sudibyo, T. (2019). Evaluasi Kinerja Simpang Bersinyal Jalan Pahlawan–Raden Saleh Sarif Bustaman di Bogor Jawa Barat. Jurnal Teknik Sipil dan Lingkungan, 4(2), 135-148.

Purba, W., Melasari, J., & Prabowo, H. (2019). Studi arus jenuh pada persimpangan dengan bundaran. Civil Engineering Collaboration, 46-59.

Ranto, W., Rumayar, A. L., & Timboeleng, J. A. (2020). Analisa Kinerja Ruas Jalan Menggunakan Metode Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997. Jurnal Sipil Statik, 8(1).

Rokhman, A., Putri, D., & Siswoyo, S. D. (2022). Analisis Ruas Jalan Nasional Klari Kabupaten Karawang Menggunakan Metode MKJI 1997. In Jurnal Forum Mekanika (Vol. 11, No. 1, p. 457328). Institut Teknologi Perusahaan Listrik Negara.

Suryaningsih, O. F., Hermansyah, H., & Kurniati, E. (2020). Analisis Kinerja Simpang Bersinyal (Studi Kasus Jalan Hasanuddin-Jalan Kamboja, Sumbawa Besar). INERSIA lnformasi dan Ekspose Hasil Riset Teknik Sipil dan Arsitektur, 16(1), 74-84.

Triyogo, F., & Rizki, M. (2021). Analisis Arus Jenuh Simpang Bersinyal Di Kota Bandung. FTSP.

Zulfahmi, F. (2017). EVALUASI KINERJA APILL (Studi Kasus: Simpang Empat Jl. Sultan Agung–Jl. Senopati, Jl. Brigadir Jenderal Katamso–Jl. Mayor Suryotomo, Yogyakarta) (Doctoral dissertation, UAJY).

Downloads

Published

2024-05-31

How to Cite

Ndari, S., Puspasari, N., & Akbar, R. Z. (2024). Analisis Perbandingan Arus Jenuh Pada Pendekat Terlindung Simpang Diponegoro-Pilau-Nenas Dengan Metode MKJI Dan Time Slice: Analysis Of Comparison Protected Approaches On Diponegoro-Pilau-Nenas Intersection By IHCM And Time Slice Methods. Media Ilmiah Teknik Sipil, 12(2), 115–123. https://doi.org/10.33084/mits.v12i2.6802