Kualitas Penanganan Pengaduan Tindak Kekerasan pada Anak dan Perempuan di Unit Perlindungan Perempuan dan Anak Polda Kalteng

Quality of Handling Complaints of Violence Against Children and Women in the Protection Unit of Women and Children of the Central Kalimantan Regional Police

Authors

  • Shanty Bahar Ising Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Ayudita Trapsilo Jati Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/pencerah.v4i2.824

Keywords:

Implementation, Policy, Management, Sanitation

Abstract

This study aims to find out how the quality of complaints of acts of violence against children and women in the Central Kalimantan Regional Police PPA Unit. The method used is the Qualitative method, the research conducted was descriptive research in which the Central Kalimantan Regional Police PPA Unit was the research location. Data collection techniques use observation, interviews, and documentation. Based on the results of the study, the Quality of Handling Complaints on Violence Against Children and Women of the Central Kalimantan Regional Police PPA Unit is still not optimal, because of the five service quality indicators there are two indicators that have not run well, namely Tangibles, and Responsiveness while the three indicators that have gone well are reliability indicator, Assurance, and Empathy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Shanty Bahar Ising, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

References

Abdul Wahab, Solichin. 2010. Analisis Kebijaksanaan dari Formulasi ke Implementasi Kebijaksanaan Negara, Jakarta: BumiAksara.
Buku Perlindungan terhadap perempuan dan anak yang menjadi korbankekerasan dengan mengoptimalkan sistem peradilan pidana terpadu (SPPT) yang Responsif Gender Edisi ke 3.
Harahap, Tuti Khairani 2009. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Implementasi Kebijakan UndangUndang Nomor 23 Tahun 2002 Pasal 13 Ayat 1 (D) tentang Perlindungan Anak. Jurnal Sorot, 4 (1)
Hardiasnyah.2011. Kualitas Pelayanan Publik.Yogyakarta: Gava Media.
Ghony & Fauzan Almanshur. 2016. Metode Penelitian Kualitatif. Jogjakarta: Ar.Ruzz Media.
Komisi Perlindungan Anak Indonesia. 2011. Data Informasi dan pengaduan 2016. Tersedia pada : http://www.kpai.go.id/
LAN, 2003. Dimensi Pelayanan Publik dan Tantangannya Dalam Administrasi Negara (Publik) di Indonesia. Jakarta: Bagian Humas dan Publikasi.
Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung : PT remaja Rosidakarya
Pasolong, Harbani. 2013. Teori Administrasi Publik. Bandung : Alvabeta.
Peraturan Kapolri Nomor 3 Tahun 2008 tentang pembentukan ruang pelayanan khusus dan tata cara pemeriksaan saksi dan korban.
Sianipar. 2008. Manajemen Pelayanan Masyarakat. LAN. Jakarta.
Supranto, J. 2001. Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan: Untuk Menaikkan Pangsa Pasar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. 2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta
Tjiptono, Fandy. 2001. Kualitas Jasa, J & J Learning. Yogyakarta:Andi Offset.
Tjiptono, Fandy. 2015. Strategi Pemasaran, Edisi 4. Yogyakarta : Penerbit Andi.
Trilestari, Endang Wirjatmi. 2004. Model Kinerja Pelayanan Publik dengan Pendekatan Systems Thinkinks and System Dinamics. Disertasi. Depok: FISIP UI.
Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak

Downloads

Published

2017-10-14

How to Cite

Ising, S. B., & Jati, A. T. (2017). Kualitas Penanganan Pengaduan Tindak Kekerasan pada Anak dan Perempuan di Unit Perlindungan Perempuan dan Anak Polda Kalteng: Quality of Handling Complaints of Violence Against Children and Women in the Protection Unit of Women and Children of the Central Kalimantan Regional Police. Pencerah Publik, 4(2), 19–23. https://doi.org/10.33084/pencerah.v4i2.824