Group Guidance Using Educational Cinema Techniques to Improve Understanding of Hate Speech
Main Article Content
Abstract
This study aims to assess the effectiveness of peer guidance services in enhancing self-confidence among adolescents. The service was delivered to 9th-grade students of SMP Negeri 12 Palangka Raya as part of a psychosocial intervention. This research employed a pre-experimental method with a one-group pretest-posttest design. The sample consisted of 12 students selected using purposive sampling. The instrument used was a validated and reliable self-confidence scale. The findings revealed an increase in mean scores from pre-test to post-test. The Wilcoxon test using SPSS 25 resulted in a significance value of 0.002 (<0.05), indicating that peer guidance is effective in increasing students' self-confidence. Thus, peer counseling can serve as a strategic alternative to support adolescents' psychological development in schools.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. This publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording.
References
Arikunto, S., Suharsimi, dkk. (2007). Penelitian tindakan. Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2002). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Azhar, A. F., & Soponyono, E. (2020). Kebijakan hukum pidana dalam pengaturan dan penanggulangan ujaran kebencian (hate speech) di media sosial. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 2(2), 275–290. https://doi.org/10.14710/jphi.v2i2.275-290
Brison, S. (2013). Hate speech. In The International Encyclopedia of Ethics. Blackwell Publishing Ltd.
Hurlock, E. B. (tahun). Psikologi perkembangan. (hlm. 207–209).
Futri, D. (2021). Pengaruh konseling kelompok teknik assertive training untuk meningkatkan konsep diri remaja SMA di Orang Tabing Nagar. [nama jurnal tidak tersedia].
Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2019). Kepercayaan diri. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(1), 1689–1699.
Hafis, M., & Anam, M. C. (2015). Surat edaran Kaporli tentang penanganan ujaran kebencian (hate speech) dalam kerangka hak asasi manusia. Jurnal Keamanan Nasional, I(3).
Herawati, D. M. (2016). Penyebaran hoax dan hate speech sebagai representasi kebebasan berpendapat. Promedia, II(2).
Hidayah. (2016). Keefektifan teknik sinema edukasi untuk meningkatkan sikap asertif siswa MTs Negeri Malang I. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.
Jamal, F. (2019). Kebebasan berpendapat di media sosial dalam perspektif asas cogitationis poenam nemo patitur: Analisis Pasal 27 ayat 3 UU ITE. [Tesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar].
Maulana, W., & Mulyadi. (2021). Ujaran kebencian terhadap Jokowi pada masa pandemi Covid-19: Studi kasus Twitter. Jurnal Lisnguistik Komputasional, 4(1), 27–33.
Mawati, S. (2018). Fenomena hate speech dampak ujaran kebencian. Toleransi: Media Komunikasi Umat Beragama, 10(1), 83–95.
Mutohhari, A. S. I., Mutakin, F., & Karamoy, Y. K. (2020). Efektivitas bimbingan kelompok teknik home room untuk meningkatkan kohesivitas. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 3(1), 53–64.
Novalia, M. S. (2014). Olah data penelitian pendidikan. AURA.
Oktiawan, C. (2021). Yuridis tindak pidana ujaran kebencian dalam media sosial. Al Adi: Jurnal Hukum, 13(1).
Sirait, T. (2020). Tinjauan yuridis terhadap penanganan ujaran kebencian di media sosial menurut Undang-Undang Informasi dan Transaksi Elektronik. Kumpulan Karya Ilmiah Mahasiswa Fakultas Sosial Sains, 2(2).
Sudaryono. (2016). Metode penelitian pendidikan. Prenadamedia Grup.
Sugiyono. (2011). Metode penelitian pendidikan. Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2014). Statistik nonparametris untuk penelitian. Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. ALFABETA CV.
Suharsimi Arikunto. (2014). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Sutardi, A. (2016). Efektivitas bimbingan dengan menggunakan teknik cinema therapy untuk meningkatkan motif berprestasi peserta didik. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 8(1).
Syifa Nur Fadilah. (2019). Layanan bimbingan kelompok dalam membentuk sikap jujur melalui pembiasaan. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 3(2).
Tohirin. (2013). Bimbingan dan konseling di sekolah dan madrasah (berbasis integritas). Rajawali Pers / PT Grafindo Persada.
UNESCO. (2015). Countering Online Hate Speech. UNESCO.
Widayati, L. S. (2018). Ujaran kebencian: Batasan pengertian dan larangannya. Info Singkat, 10(6), 1–6.
Yarmis Syukur, dkk. (2019). Bimbingan & konseling di sekolah. CV IRDH.
Yohan. (2016). Hate speech dan dampak media sosial terhadap perkembangan komunikasi.
Zainduddin, & Masyhuri. (2011). Metodologi penelitian. PT Refika Aditama.
Zulkarnain. (2020). Ujaran kebencian (hate speech) di masyarakat dalam kajian teologi. Jurnal Studia Sosial Religia, 3(1), 70–82.