Analisis Swot dan Strategi Business Model Canvas Sebagai Strategi Pengembangan Usaha “Asik-Asik Fried Chicken”
SWOT Analysis and Business Model Canvas as a Franchise Business Development Strategy "Asik-Asik Fried Chicken"
DOI:
https://doi.org/10.33084/anterior.v23i2.6738Keywords:
Business Model Canvas, Strategi Pengembangan Usaha, SWOT AnalysisAbstract
The growth and development of the fried chicken franchise business is increasing. Competition is also unavoidable. Business people need to develop and develop strategies so that the business can be sustainable. The research aims to find out the strategy used to develop the "Asik-Asik Friedchicken" fried chicken business using SWOT analysis and a business model canvas. Using qualitative methods through interviews and field observations with owners, employees and customers. The results of this research state that the fried chicken business "Asik-Asik Fried Chicken" can be developed using the SWOT matrix strategy. The strategy determined is strategy (SO) by establishing cooperation with new investors, strategy (ST) namely increasing product promotion, strategy (WO) namely adding a menu with various variants, both chili variants and processed chicken, strategy (WT) namely increasing quality services and changing packaging with packaging and equipped with attractive and trademarked brands. The results of the SWOT matrix can be carried out for business development through the business model canvas as strategy development (key factors), namely partners, activities, resources, product excellence, consumer relations, channels, market segmentation, costs/expenses, and income.
Downloads
References
Aini, N., & Haqi, M. S. 2019. Strategi Pemasaran dan Analisis SWOT sebagai Pengembangan Usaha Kedai ( Studi Literatur dan Perancangan Bisnis Kedai Loss Caffe ). Jurnal Bisnis Dan Perkembangan Bisnis, 3(2), 14–29.
Anwar, M. 2017. Pengantar Kewirausahaan Teori dan Aplikasi. Kencana.
Dewi, S. K. S. 2017. Konsep Dan Pengembangan Kewirausahaan Di Indonesia. Deepublish.
Ermaya, S. K., & Darna, N. 2019. Strategi Pengembangan Bisnis Dengan Pendekatan Business Model Canvas (Studi Kasus: Industri Kecil Kerupuk). Business Management and Entrepreneurship Journal, 1(3), 207–210.
Fatimah, F. N. D. 2016. Teknik Analisis SWOT. Anak Hebat Indonesia.
Firmansyah, A., & Roosmawarni, A. 2019. Kewirausahaan (Dasar dan Konsep. In Buku (Issue September).
Hambali, A., & Andarini, S. 2021. Formulasi Strategi Pengembangan Bisnis Menggunakan Pendekatan Business Model Canvas (Bmc) Dan Swot Analysis Dalam Upaya Meningkatkan Daya Saing Pada Piring Seng Coffee & Co Tunjungan Surabaya. Journal of Applied Business Administration, 5(2), 131–142. https://doi.org/10.30871/jaba.v5i2.2969
Hamza, L. M., & Agustien, D. 2019. Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Pada Sektor UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 8(2), 127–135. https://doi.org/10.23960/jep.v8i2.45
Hutamy, E. T., Marham, A., Quin, A. N., Alisyahbana, A., Arisah, N., Hasan, M., Ekonomi, P., Ekonomi, F., Bisnis, D., Makassar, U. N., & Artikel, R. 2021. Analisis Penerapan Bisnis Model Canvas pada Usaha Mikro Wirausaha Generasi Z (Analysis of the Canvas Model’s Application to Micro-Entrepreneurs of Generation Z). Jurnal Bisnis Dan Pemasaran Digital (JBPD), 1(1), 1–11.
Istiqomah, I., & Andriyanto, I. 2018. Analisis SWOT dalam Pengembangan Bisnis (Studi pada Sentra Jenang di Desa Kaliputu Kudus). BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 5(2), 363. https://doi.org/10.21043/bisnis.v5i2.3019
Jessica, N. 2017. Analisis Business Model Canvas Pada Tirotti Bakery. Agora, 5(2).
Kusbandono, D. 2019. Analisis Swot Sebagai Upaya Pengembangan Dan Penguatan Strategi Bisnis ( Study Kasus Pada Ud. Gudang Budi, Kec. Lamongan). Jurnal Manajemen, 4(2), 921. https://doi.org/10.30736/jpim.v4i2.250
Misdaniawan, & Purwanto, H. 2017. Analisis Strategi Pengembangan Bisnis Dengan Pendekatan Business Model Canvas Dalam Upaya Mencapai Keunggulan Bersaing. Jurnal Ilmiah Jurutera, 4(1), 212–220.
Munandar, J. N., Tumbel, A. L., & Soegoto, A. S. 2020. Analisis Swot Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Bisnis Kopi Saat Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Kopi Luwak White Koffie). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(4), 1191–1202.
Rinaldi, S. F., & Mujianto, B. 2017. Metodologi Penelitian dan Statistik. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.
Royan, F. M. 2014. Bisnis Model Kanvas Distributor. Gramedia Pustaka Utama.
Samsu. 2017. Metode penelitian: teori dan aplikasi penelitian kualitatif, kuantitatif, mixed methods, serta research & development. In Diterbitkan oleh: Pusat Studi Agama dan Kemasyarakatan (PUSAKA).
Siregar, N. 2016. Analisis SWOT Sebagai Dasar Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Pada Perusahaan PT. Harmony Toba Jaya Medan. Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen, 3(1).
Siregar, S. 2017. Metode Pemilihan Kuantitatif: Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS. Prenada Media.
Subaktilah, Y., Kuswardani, N., Yuwanti, S., & Magister. 2018. Analisis SWOT: Faktor internal dan eksternal pada pengembangan usaha gula merah tebu. Jurnal Agroteknologi, 12(02), 107–115.
Suci, R. P. 2015. Esensi Manajemen Strategi. In Zifatama Publisher (Issue 1).
Tahwin, M., & Widodo, A. 2020. Perancangan Model Bisnis Menggunakan Pendekatan Business Model Canvas Untuk Mengembangkan Usaha Kecil Menengah. Fokus Ekonomi : Jurnal Ilmiah Ekonomi, 15(1), 154–166. https://doi.org/10.34152/fe.15.1.154-166
Wijaya, F., & Sultan, M. A. 2019. Formulasi Perancangan Strategi Pengembangan Usaha Menggunakan Analisis SWOT dan Business Model Canvas. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 10(2), 205–212. https://doi.org/10.17509/jimb.v10i2.15308
Wijayanti, N., & Hidayat, H. H. 2020. Business Model Canvas (BMC) sebagai Strategi Penguatan Kompetensi UMKM Makanan Ringan di Kabupaten Kebumen, Jawa Tengah. Jurnal Agroindustri Halal, 6(2), 114–121. https://doi.org/10.30997/jah.v6i2.2631
Wulandary, A., R, F., Mursalat, A., & Darhyati, A. T. 2020. Business Model Canvas: Implementasi Terhadap Industri Rumahan Produk Virgin Coconut Oil (VCO). Media Sains Indonesia.
Zafirah, & Syaifullah. 2022. ANALISA STRATEGI PENGEMBANGAN BISNIS MENGGUNAKAN. 8(1), 68–77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kristiana Widiawati, Dwi Agung Wibowo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. This publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording.