Kejenuhan Belajar dan Prokrastinasi Akademik terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika
Learning Burnout and Academic Procrastination on Mathematical Problem Solving Ability
DOI:
https://doi.org/10.33084/anterior.v23i3.7964Keywords:
Academic Procrastination, Problem Solving Ability, MathematicAbstract
This study used multiple linear regression data analysis techniques to determine the effect of learning burnout and academic procrastination of students, both individually and together, on mathematical problem-solving abilities. The study was conducted on 88 students of class X of SMA Muhammadiyah 1 Palangka Raya, who were selected by simple random sampling. Data collection used a test for problem-solving abilities and a questionnaire for each learning burnout and academic procrastination. Before conducting multiple linear regression, prerequisite tests were carried out, namely: normality test, heteroscedasticity test, linearity test, autocorrelation test, and multicollinearity test. After meeting the prerequisite tests, the analysis was carried out and the results obtained were that there was an effect of learning burnout on students' mathematical problem-solving abilities, there was an effect of academic procrastination on students' mathematical problem-solving abilities, and there was an effect of learning burnout and academic procrastination together on the mathematical problem-solving abilities of class X students of SMA Muhammadiyah 1 Palangka Raya.
Downloads
References
Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar dan Interaksi Sosial Konsentrasi Belajar Siswa dengan Sistem Pesantren. Psikoborneo, 7(4), 527–532.
Agustina, P., Bahri, S., & Bakar, A. (2019). Analisis faktor penyebab terjadinya kejenuhan belajar pada siswa dan usaha guru BK untuk mengatasinya. JIMBK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan & Konseling, 4(1), 96–102.
Ami, D. E. S., & Yunianta, T. N. H. (2022). Profil Karakter Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMP dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 414–423.
Dayantri, S., & Netrawati, N. (2023). No TitleManajemen Waktu dan Prokrastinasi Akademik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 21137–21143.
Hadi, N. (2024). Hubungan Kesulitan Belajar dengan Kejenuhan Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika di SMP Negeri 1 Sungai Kakap. Eksistensi, 6(1), 35–42.
Hanggara, Y., Aisyah, S. H., & Amelia, F. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gender. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 189–201.
Khoiri, M. H., Suryanto, S., & Suroso, S. (2021). No TitleModel Prokrastinasi Akademik Siswa SMP di Masa Pandemi. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling 2021: PD ABKIN Jawa Timur & UNIPA Surabaya.
Kristanto, V. H. (2017). Pengaruh kejenuhan belajar terhadap prestasi belajar siswa dalam pembelajaran Matematika. Widya Warta: Jurnal Ilmiah Universitas Katolik Widya Mandala Madiun, 41(2), 312–320.
Kurnia, D. (2021). Dinamika Gejala Kejenuhan Belajar Siswa pada Proses Belajar Online Faktor-faktor yang Melatarbelakangi dan Implikasinya pada Layanan Bimbingan Keluarga. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1).
Musfirah, M., AR, N. H., & Latif, S. (2022). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Program Studi PGSD di Masa Pandemi Covid-19. . . Konseling: Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 55–61.
Pertiwi, G. A. (2020). Pengaruh stres akademik dan manajemen waktu terhadap prokrastinasi akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(4), 738–749.
Putri, D. H., & Pranata, O. D. (2023). Eksplorasi Kejenuhan Siswa dalam Pembelajaran Sains Setelah Pandemi. JIPS: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 4(2), 62–70.
Rozzaqyah, F. (2021). Hubungan kejenuhan belajar dalam jaringan dengan prokrastinasi akademik. Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori Dan Praktik Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 8–17.
Rusmaini, R., Gunartin, G., Surasni, S., & Lubis, M. (2021). Mengatasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik. Pekodimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 30–39.
Saraswati, P. (2017). Strategi Self regulated learning dan prokrastinasi akademik terhadap prestasi akademik. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(3), 210–223.
Sativa, Y. A., & Purwanto, J. (2022). Pengaruh Konsentrasi Belajar dan Kejenuhan Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(2), 11–14.
Simorangkir, D. S., & Napitupulu, E. (2022). Pengaruh konsentrasi belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Formosa Journal of Science and Technology, 1(6), 711–722.
Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335–344.
Winata, R., & Friantini, R. N. (2018). Proses Pemecahan Masalah Mahasiswa Pendidikan Matematika STKIP Pamane Talino. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 87–96.
Yuhani, A., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 445–452.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rizki Nurhana Friantini, Sugiharto Sugiharto, Janu Pinardi, Rahmat Winata, Yupito Yupito, Suparman Suparman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. This publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording.