Pemberdayaan Masyarakat dalam Upaya Meningkatkan Kepemilikan Kartu Identitas Anak di Taman Kanak-Kanak Daerah Pedesaan

Community Empowerment in Efforts to Increase Child Identity Card Ownership in Kindergartens in Rural Areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i4.2931

Keywords:

Child Identity Card, Child Friendly School, Preschool age

Abstract

A Child Identity Card (CIC) is a card issued by the Government to collect data and provide child protection. However, not all preschoolers have CIC. This service aims to provide CIC ownership solutions in rural areas. The service method is applying science and technology and community empowerment. Empowerment is carried out by kindergarten teachers and the surrounding community. The facts at the service location show that 30 children do not have CIC. Thirty-three percent of children who do not have CIC do not have a birth certificate. As many as 57.1% of parents of children who do not have birth certificates do not register their marriage at the Office of Religious Affairs. Parents do not have time to take care of CIC. Parents feel CIC is not necessary. The online CIC program has difficulties; parents do not have cellphones, cellphones are not active, and they cannot create emails. The result of the empowerment is that teachers are skilled in proposing birth certificates and CIC offline and online through the Jember Regency Dispendukcapil Service Information System application. The result of the service is that 24 preschool children have KIA, and five children have birth certificates. Teacher participation should be optimized to increase the ownership of CIC for preschool children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albar, D. 2018. Pelaksanaan Pembuatan Kartu Identitas Anak Ditinjau Dari Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 2 Tahun 2016 Tentang Kartu Identitas Anak Di Kota Pontianak. E-Journal Fatwa Hukum Faculty of Law Universitas Tanjungpura. 1(3).
Arista, W.D., Suderana, W. 2019. Implementasi Kebijakan Program Kartu Identitas Anak (KIA) Di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Badung. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial. 3(1):56-66. https://doi.org/10.38043/jids.v3i1.1733
Badan Pusat Statistik. 2020. Persentase Penduduk Usia 0-17 Tahun Dengan Kepemilikan Akta Lahir (40% Terbawah), Menurut Jenis Kelamin (Persen), 2019-2021. https://www.bps.go.id/indicator/23/1573/1/persentase-penduduk-usia-0-17-tahun-dengan-kepemilikan-akta-lahir-40-terbawah-menurut-jenis-kelamin.html
Dina, S. 2018. Kartu Identitas Anak Sebagai Upaya Implementasi Hak Atas Identitas Anak (Studi Di Kota Yogyakarta). Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
Erdani, A.A.M., Indarja, Hardjanto, U.S. 2017. Pelaksanaan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 2 Tahun 2016 Tentang Kartu Identitas Anak Di Kota Semarang. Diponegoro Law Journal. 6(2):1-18.
Eri, P. 2018. Implementasi Kebijakan Kartu Identitas Anak (Kia) Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Yogyakarta (Suatu Penelitian Deskriptif Interpretatif di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Yogyakarta). Skripsi. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Pembangunan Masyarakat Desa "APMD".
Firnanda, M.R.H.E., Prabawati, I. 2020. Implementasi Kebijakan Kartu Identitas Anak Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Sidoarjo. Publika. 8(5):1-12. https://doi.org/10.26740/publika.v8n5.p%25p
Hardjanto, U.S. 2019. Kebijakan Penerbitan Kartu Identitas Anak di Kota Semarang. Administrative Law and Governance Journal. 2(2):301–313. https://doi.org/10.14710/alj.v2i2.301-313
Iswariyati, I.A., Parsa, I.W., Suardita, I.K. 2018. Pelaksanaan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 2 Tahun 2016 Tentang Kartu Identitas Anak di Kota Denpasar. Kertha Negara : Journal Ilmu Hukum. 6(3):1–13.
Khairiah, N., Evita. 2021. Penerbitan Kartu Identitas Anak (KIA) Sebagai Implementasi Hak-Hak Anak Di Kabupaten Langkat. Jurnal Administrasi Publik dan Kebijakan (JAPK). 1(2):1-13. http://dx.doi.org/10.30596/japk.v1i2.8925
Marlisa, S.D., Wijaya, R. 2022. Kesadaran Hukum Masyarakat Desa Jabontegal Pungging Mojokerto Dalam Memiliki Kartu Identitas Anak. Kajian Moral dan Kewarganegaraan. 10(2):382-396.
Novianti, T. 2019. Sosialisasi Program Kartu Identitas Anak Oleh Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Di Kecamatan Langkaplancar Kabupaten Pangandaran. Dinamika : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara. 6(3):152–162. http://dx.doi.org/10.25157/dinamika.v6i3.2817
Novrizaldi. 2020. Pemerintah Percepat Kepemilikan Akta Lahir Untuk Wilayah 3T dan Kelompok Marjinal. https://www.kemenkopmk.go.id/pemerintah-percepat-kepemilikan-akta-lahir-untuk-wilayah-3t-dan-kelompok-marjinal
Nuraeni, L., Andrisyah, A., Nurunnisa, R. 2019. Efektivitas Program Sekolah Ramah Anak dalam Meningkatkan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 4(1):20-29. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.204
Oktaviano, R. 2019. Peranan Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Bukittinggi Dalam Penerbitan Kartu Identitas Anak Berdasarkan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 2 Tahun 2016 Tentang Kartu Identitas Anak. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Rahayu, P.T., Sudiarta, I.K. 2020. Problematik normatif dan urgensi pengaturan kartu identitas anak. Kertha Negara : Journal Ilmu Hukum. 8(11):30–43.
Sidauruk, D. F. 2020. Penerapan Kartu Identitas Anak Berdasarkan Peraturan Menteri Dalam Negeri No. 2 Tahun 2016 Tentang Kartu Identitas Anak (Studi Di Kota Medan). Tesis. Medan: Universitas Sumatera Utara.
Suradnyana, I.B.M., Pemayun, A.A.G.P. 2021. Sistem Administrasi Identitas Anak Di Era Digital Di Kota Denpasar. Jurnal Ilmiah Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Politik dan Humaniora. 5(1):211-225. http://dx.doi.org/10.31604/jim.v5i1.2021.211-225
Sururama, R., Permana, A.F.B. 2021. Pelayanan Administrasi Kartu Identitas Anak (KIA) Secara Online Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Semarang Jawa Tengah. Jurnal Media Birokrasi. 3(2):64-79.
Taufiq, R., Irmania, Hadikurniawati, W. 2019. Analisis dan Desain Sistem Informasi Pembuatan Kartu Identitas Anak (KIA) Pada Kecamatan Curug. SINTAK. 3:55–61.
Tusriyanto. 2020. Pengembangan Sekolah Ramah Anak di Tingkat Pendidikan Anak Usia Dini. Ri'ayah : Jurnal Sosial dan Keagamaan. 5(1):12–25.

Downloads

Published

2022-07-31

How to Cite

Rohmah, N., & Kholifah, S. (2022). Pemberdayaan Masyarakat dalam Upaya Meningkatkan Kepemilikan Kartu Identitas Anak di Taman Kanak-Kanak Daerah Pedesaan: Community Empowerment in Efforts to Increase Child Identity Card Ownership in Kindergartens in Rural Areas. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 535–541. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v7i4.2931