Conceptual Study of Ethical, Legal and Professional Considerations in Counseling Assessment
DOI:
https://doi.org/10.33084/suluh.v10i1.7379Keywords:
Assessment, Legal and Professional Considerations, EthicalAbstract
Aim: This research aims to find out and reveal ethical, legal and professional considerations in assessments. Method: The method used in writing this article is a literature review. Data collection techniques by analyzing the results of previous research journals. Data analysis uses qualitative descriptive techniques. Result and Disscusions: The results of this research reveal that ethical, legal and professional considerations in counseling assessments are very important. Conclusion: Counselors must maintain client confidentiality, provide clear information, and obtain written consent. Counselors are required to comply with laws regarding data privacy and client rights, and use valid and reliable assessment tools with appropriate competence. Ensure safe, fair and beneficial services for clients.
Downloads
References
Andi Mappiare At. (2009). Assesmen Autentik Dalam Bimbingan Konseling Dengan Pertimbangan Nilai Sosial Budaya. Jurnal Sains Psikologi ., 1 (2), 2085-2223. Http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.Php/Jspsi/Article/View/557.
Ardimen. (2017). Bimbingan Dan Konseling Komprehensif Berbasis Karakter Cerdas Dan Aplikasinya Melalui Bimbingan Teman Sebaya Di Era Globalisasi. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 12(2), 483–508. Http://Journal.Stainkudus.Ac.Id/Index.Php/Edukasia/Article/Download/1681/Pdf
Asmadin, & Silvianetri. (2022). Need Asesmen Non Tes Bimbingan Dan Konseling Dalam Layanan Penempatan Dan Penyaluran Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 4654–4660. Https://Journal.Universitaspahlawan.Ac.Id/Index.Php/Jpdk/Article/View/7277/5546
Asmita, W., & Fitriani, W. (2022). Analisis Konsep Dasar Assesmen Bimbingan Dan Konseling Dalam Konteks Pendidikan. Jurnal Mahasiswa Bk An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(2), 129. Https://Doi.Org/10.31602/Jmbkan.V8i2.7042
Atirah, N. F., & Pratama, S. (2022). Media Bimbingan Dan Konseling Dalam Pelaksanaan Need-Assessment. Jbkpi: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 2(01), 82–96. Https://Doi.Org/10.26618/Jbkpi.V2i01.9786
Bachri, H., Mustamam, M., & Mukidi, M. (2023). Implementasi Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2009 Tentang Narkotika Melalui Fungsi Asesmen Dalam Upaya Penyelesaian Tindak Pidana Penyalahgunaan Narkotika (Studi Di Kepolisian Sektor Aceh Selatan). Jurnal Ilmiah Metadata, 5(3), 183–199. Https://Doi.Org/10.47652/Metadata.V5i3.403
Damayanti, S. (2021). Implementasi Program Komprehensif Bimbingan Dan Konseling Dalam Pengembangan Potensi Siswa. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1), 46–59. Https://Doi.Org/10.31000/Rf.V17i1.4178
Eka Safitri, N., & Putranti, D. (2019). Assessment Kebutuhan Pedoman Penyusunan Program Bimbingan Dan Konseling Komprehensif Pada Guru Bimbingan Dan Konseling Tingkat Smk Di Kota Yogyakarta. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 1–12. Https://Doi.Org/10.31316/G.Couns.V1i2.47
Fitriana, F., Yulianti, Y., Yusuf, A. M., & Daharnis, D. (2021). Urgensi Asesmen Dalam Bimbingan Dan Konseling Dalam Menyiapkan Generasi Berkualitas. Schoulid: Indonesian Journal Of School Counseling, 6(3), 259. Https://Doi.Org/10.23916/081220011
Glancy, G. D., Ash, P., Bath, E. P. J., Buchanan, A., Fedoroff, P., Frierson, R. L., Harris, V. L., Hatters Friedman, S. J., Hauser, M. J., Knoll, J., Norko, M., Pinals, D., Price, M., Recupero, P., Scott, C. L., & Zonana, H. V. (2015). Aapl Practice Guideline For The Forensic Assessment. Journal Of The American Academy Of Psychiatry And The Law, 43(2), S3–S53.
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Ekosistem. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 307–313. Https://Doi.Org/10.56248/Educativo.V1i1.54
Hariyadi, W., & Anindito, T. Dkk. (2021). Pelaksanaan Asesmen Terhadap Pelaku Penyalahgunaan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 377–383.
Ilham. (2014). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Bimbingan Dan Konseling Agama Islam. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 13(25), 38.
Ishartiwi. (2012). Asesmen Kebutuhan Pengembangan Profesionalisme Guru Pendidikan Khusus. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(2), 33–45.
M.Mujab, Nashriana, & Sofyan, K. N. (2020). Kepastian Hukum Pemberian Rehabilitasi Oleh Tim Asesmen Terpadu Bagi Pengguna Narkotika Pada Tahap Pra-Ajudikasi Bnn Sumatra Selatan. Ilmiah Ilmu Hukum, 1(3), 299–311. Http://Journal.Fh.Unsri.Ac.Id/Index.Php/Lexs/Article/View/534
Mahaly, S. (2021). Pelaksanaan Asesmen Kebutuhan Peserta Didik Dalam Memberikan Layanan Bimbingan Klasikal Di Sma Laboratorium Universitas Pattimura Ambon. Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 38. Https://Doi.Org/10.24014/Ittizaan.V4i2.14918
Mahdi, M. (2017). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Meningkatkan Kesuksesan Belajar Siswa Di Sma Negeri 1 Depok Sleman Yogyakarta. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 1. Https://Doi.Org/10.22373/Je.V3i1.1411
Marlynda, L. (2009). Upaya Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam. Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 40–57.
Mutia, N., Bakar, A., & Bustamam, N. (2018). Pengembangan Diri Guru Bimbingan Dan Konseling Sma Negeri Di Kota Banda Aceh. Suloh Jurnal Bimbingan Dan Konseling Universitas Syiah Kuala, 3(2), 16–22.
Nandang Budiman, Nurlaila Lathifa Kusumaningsih, N. A. N. (2023). Guru Bimbingan Dan Konseling Sebagi Profesi Khusus. Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 91–101.
Paramartha, D. (2016). Pengembangan Asesmen Minat-Bakat Berbasis Computer Based Test. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 1(1), 19. Https://Doi.Org/10.24036/
Permadin, M. L. P., & Herdi. (2021). Asesmen Kebutuhan Konseli Dalam Perencanaan Program Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Edukasi, 7(1), 2021.
Pramesti, K. S. A., Suranata, K., & Dharsana, I. K. (2023). Keterlaksanaan Asas Kerahasiaan Dalam Konseling Pada Peserta Didik Dengan Kondisi Broken Home. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 77. Https://Doi.Org/10.29210/1202322649
Ramli, M., Hiidayah, N., Zen, E. F., Flurentin, E., Hambali, I., & Lasan, B. B. (2017). Bab Ii Asesmen Bimbingan Dan Konseling. Sumber Belajar Penunjang Plpg 2017 Mata Pelajaran/Paket Keahlian Bimbingan Dan Konseling Bab Ii Asesmen Bimbingan Dan Konseling M. Asesmen Bimbingan Dan Konseling M., 1–53.
Rusandi, M. A., & Rachman, A. (2014). Keefektifan Solution Focused Group Counseling Untuk Meningkatkan Planned Happenstance Skills Dan Career Decision Self Efficacy Mahasiswa Bk Fkip Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin. Al ‘Ulum, 62(4), 22–28.
S, T. P. A., Yunas, M., Hasibuan, M., & Ilmi, J. (2024). Urgensi Asesmen Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Tri. 8(2), 1114–1124.
Suryani, A., Muchtar, A. D., Lisa, & Elihami. (2022). Pelatihan Assesmen Teknik Non Tes Bagi Guru Bk Smp Se-Kabupaten Enrekang. Maspul Journal Of Community Emprowerment, 4, 436–443.
Susanti, T., & Fitriani, W. (2022). Urgensi Asesmen Dalam Penyusunan Program Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Menengah Atas: Sebuah Studi Kualitatif Assessment Urgence In Preparation Guidance And Counseling Program In High Schools: A Qualitative Study. Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam, 5(2), 163–172.
Wahidah, N., Cuntini, C., & Fatimah, S. (2019). Peran Dan Aplikasi Assessment Dalam Bimbingan Dan Konseling. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(2), 45. Https://Doi.Org/10.22460/Fokus.V2i2.3021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jumli Sabrial, Erlindawati, Wahidah Fiitriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. This publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording.