Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model CIRC Berbantuan Media Gambar di Kelas IV SDN 29 Kabupaten Pesisir Selatan

Improving Integrated Thematic Learning Outcomes Using the CIRC Model Assisted by Picture Media in Grade IV SDN 29 Pesisir Selatan District

Authors

  • Wiwil Arnita Universitas Adzkia
  • Hendrizal Hendrizal Universitas Adzkia
  • Khairul Azmi Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.4299

Keywords:

Hasil Belajar, Tematik Terpadu, CIRC. Media Gambar.

Abstract

This research is motivated by integrated thematic learning in grade IV SDN 29  South Coastal District, this study aims to determine the improvement of the integrated thematic learning process for theme 9 using the CIRC model for class IV SDN 29 Pesisir Selatan Regency.  This research is a classroom action research (PTK) which consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. This research was carried out in two cycles consisting of three meetings.  This study uses a qualitative and quantitative approach, the subject of this research is the fourth grade educators and students at SDN 29 Pesisir Selatan Regency with a total of twelve students. The results showed an increase in student learning outcomes in class IV, this increase can be seen from the learning implementation planning (RPP) cycle I was 65% and cycle II 72.5%.  implementation of learning on the aspect of educators in the first cycle is 67.15% and 75% in the second cycle.  the implementation of learning on the aspects of students in the first cycle is 67.15% and the second cycle is 75%, the learning outcomes of students in the first cycle are 56% and the second cycle is 91.66%. thus it can be concluded that the CIRC model in class IV at  elementary school in south coastal regency can improve student learning outcomes.while the results and conclusions in the form of simple present tense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wiwil Arnita, Universitas Adzkia

Hendrizal Hendrizal, Universitas Adzkia

Khairul Azmi, Universitas Adzkia

References

Adhimah Syifaul. 2020. Peran Orang Tua Dalam Menghilangkan Rasa Canggung Anak Usia Dini (studi Kasus di Desa Karangbong –Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Anak. Vol 9.

Akbar Sa’dun. dkk. 2016. Implementasi Pembelajaran Tematik di sekolah dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Agung Iskandar. 2012. Panduan Penelitian Tindakan kelas bagi guru .Jakarta : Bestari Buana Murni.

Afriyanti Isma. dkk. 2014. Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA DI SD Negeri. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi Shinta Nory. dkk. 2018. Penerapan Penelitian Tindakan Kelas Cooperative Learning Tipe Peer Teaching Untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Pembelajaran Biologi. Volume 7. No 2.

Eviliyanto, dkk. 2017. Model Pembelajaran CIRC Untuk Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Geografi. Jurnal Paedagogia, No 1.

Fatonah Isti. 2015. Pembelajaran Kooperatif Perspektif Perkembangan Sosial Peserta Didik SD/MI. Jurnal Elementary Vol 1. Edisi 1.

Fitriani Tyas Anggraini. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas IV SDN Gedang Anak 02.e- Jurnal Mitra Pendidikan . Volume 1. Nomor 6.

Firmansyah Dani. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Unsika. Volume 3. Nomor 1.

Gunarhadi. dkk. 2016. Keefektifan model quantum learning berbasis masalah terhadap keterampilan pemecahan masalah. Jurnal pendidikan dasar p-ISSN 2086-7433.

Halimah Andi. 2014. Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis di SD/MI. Jurnal Auladuna, Vol 1, No 1 Juni.

Istarani. 2017. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Idris Muhammad. dkk. Pemanfaatan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Kelas IV SD Inpres Salabenda. Jurnal Kreatif Tadika Online . Vol 4. No 11.

Jayusman, dkk. 2020. Studi Deskriptif kuantitatif tentang aktivitas belajar mahasiswa dengan menggunakan media pembelajaran Edmodo dalam pembelajaran sejarah. Jurnal Artefak.Vol 7. No 1.

Joesyiana Kiki. 2018. Penerapan Metode Pembelajaran Observasi lapangan Pada Mata Kuliah Manajemen Operasional. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR. Vol 6 No 2.

Lede Martha. 2020. Peningkatan aktivitas dan hasil belajar menggunakan model quantum learning pada siswa sekolah dasar. Jurnal pendidikan ekonomi volume 5, nomor 2, Desember 2020.

Huda Miftahul 2014. Model- model pengajaran dan pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka belajar.

Mardison Safri. 2016. Perkembangan Bahasa Anak Usia Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah (SD/MI). Jurnal Tarbiyah Al-awlad. Vol VI Edisi 02.

Nilamsari Natalina. 2014. Memahami Studi Dokumen dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Wacana Vol XIII No 2.

Hakim Nur . 2018. Model pembelajaran Quantum teaching untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal PGMI, Vol Nomor 2 Desember 2018.

Rahmat, Saeful Pupu. 2019. Penelitian Kualitatif. Jurnal Equilibrium. Vol 5. No 9.

Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu, Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sukayati. 2012. Pembelajaran tematik di sekolah dasar. Yogyakarta : pustaka belajar.

Suyadi. Dkk. 2018. Perkembangan Fisik-Motorik Siswa Usia Dasar: Masalah dan Perkembanganya. Jurnal Ilmiah PGMI. Volume 4. Nomor 2.

Warwey Nurlela. 2012. Penggunaan media gambar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jakarta: Rajawali pers.

Yuswanti. 2008. Penggunaan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA di kelas IV SD PT. Lestari tani teladan (LTT). Jurnal kreatif tadulako online Vol. 3 No. 4.

Downloads

Published

2023-06-26

How to Cite

Arnita, W., Hendrizal, H., & Azmi, K. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model CIRC Berbantuan Media Gambar di Kelas IV SDN 29 Kabupaten Pesisir Selatan: Improving Integrated Thematic Learning Outcomes Using the CIRC Model Assisted by Picture Media in Grade IV SDN 29 Pesisir Selatan District. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 9–16. https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.4299