Pengembangan Instrumen Penilaian Non Tes Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Dasar Development of Non Test Instruments in The Independent Curriculum

Main Article Content

Sulfina Sufya
Wifqi Atho’urrohman
Indah Aminatuz Zuriyah
Abdul Basith

Abstract

Assessment is important in a learning process, with the teacher's assessment will know the ability of students in learning activities. Assessment of the independent curriculum requires teachers as educators not only to know the abilities of students related to cognitive but also psychomotor and affective. Therefore the research objective is to carry out the development of non-test assessments in PAIBP subjects, using library research research methods. Collect various references regarding non-test assessment instruments/devices and compile examples of non-test assessment instrument formats in the independent curriculum that can be used in PAIBP lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sufya, S., Atho’urrohman, W., Zuriyah, I. A., & Basith, A. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Non Tes Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Dasar: Development of Non Test Instruments in The Independent Curriculum. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 40–46. https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.4543
Section
Articles
Author Biographies

Sulfina Sufya, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim

Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Wifqi Atho’urrohman, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim

Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Indah Aminatuz Zuriyah, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim

Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Abdul Basith, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim

Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

References

Asrul, Ananda, R., & Rosnita. (2015). Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, dan Prosedur. Medan: Citapustaka Media.

Bahtiar. (2020). Evaluasi Pembelajaran Sains. Mataram: Sanabil.

Farida, I. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2).

Iskandar, A. (2013). Pengembangan perangkat penilaian psikomotor di sekolah menengah kejuruan (SMK). Inspiration: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 3(1), 37–46. https://jurnal.akba.ac.id/index.php/inspiration/article/view/30/30

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Salinan Peraturan Mentri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Muhadjir, N. (1996). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake arasin.

Mulyadi. (2010). Evaluasi Pendidikan : Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan di Sekolah. Malang: UIN-Maliki Press.

Noviansah, A., & Istiqomah, H. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Pelajaran Bahasa Indonesia MI. Al-Azkiya: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(2).

Putri, O. D., Nevrita, N., & Hindrasti, N. E. K. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sma Pada Materi Sistem Pencernaan. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 10(1), 14. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v10i1.2004

Rusilowati, A. (2013). Pengembangan Intrumen Nontes. Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan Tahun 2013, 1, 7–21.

Saputri, N., Adlim, A., & Inda Rahmayani, R. F. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotorik Untuk Praktikum Kimia Dasar. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 3(2), 114–124. https://doi.org/10.15575/jtk.v3i2.3444

Supratiknya, A. (2012). Penilaian Hasil Belajar dengan Teknik Nontes. Yogyakarta: Penerbit Universitas Sanata Dharma.

Wardhani, S., Sugiyanto, & Herawati, R. (2010). Instrumen Penilaian Hasil Belajar Nontes dalam Pembelajaran Matematika di SD (Supinah (ed.)). Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika.

Winarno, Muhtadi, Y., & Aldiya, M. A. (2019). Application of Learning Management Using Non-test Instrument to Improve the Quality of Education. ATM, 3(2).