Analisis Potensi Youtube sebagai Upaya Meningkatkan Minat Mahasiswa dalam Belajar Matematika dan Berwirausaha

Analysis of YouTube's Potential as an Effort to Increase Student Interest in Learning Mathematics and Entrepreneurship

Authors

  • Istighfaris Rezki Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Rospala Hanisah Yukti Sari Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.5017

Keywords:

Youtube, Mathematics, Entrepreneurship, Interest

Abstract

The majority of social media users accessing the Youtube platform cannot be separated from the advantages in it. The main advantage is the ease of accessing and uploading videos available on Youtube with the internet for free without any space and time limitations. The purpose of this study was to find out and describe student responses when using the resume method via YouTube social media in learning mathematics. The method used in this study is a descriptive qualitative method by collecting questionnaires from students taking mathematics courses. The results of the average percentage score of the overall student response to resuming videos on Youtube reached 80%. The data analysis used in this study is descriptive quantitative while to test the validity of the questionnaire with Pearson Correlation and the reliability of the questionnaire with Cronbach Alpha using SPSS. This shows that the student's response when the ethics of resuming videos on Youtube in mathematics learning is positive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Istighfaris Rezki, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Rospala Hanisah Yukti Sari, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

References

Chusumastuti, D. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Media Online Terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa (Studi Kasus di Sekolah Tinggi Multi Media “MMTC” Yogyakarta). Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(2), 77–85. https://doi.org/10.35130/jrimk.v4i2.86.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6–11. Hidayatulloh, M. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Youtube Terhadap Minat Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII di MTsN 4 Surabaya. Undergraduate thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya.

Juitania, J., & Indrawan, I. G. A. (2020). Dampak Penggunaan Konten Youtube terhadap Minat Belajar Bahasa Inggris Mahasiswa Universitas Pamulang. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6539.

Katadata. (2021). Masyarakat Indonesia Paling Banyak Akses YouTube pada Semester I-2021. Retrieved December 29, 2021, from Katadata website: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/09/05/ masyarakat-indonesia-paling-banyak-akses youtubepada-semester-i-2021.

Kemenkominfo. (2021). Warganet Meningkat, Indonesia Perlu Tingkatkan Nilai Budaya di Internet. Retrieved December 29, 2021, from Kementerian Komunikasi dan Informatika RI website: https://aptika.kominfo.go.id/2021/09/warganet- meningkat-indonesia-perlu-tingkatkan-nilai-budaya-di- internet/

Kumala, F. Z. (2021). Pengaruh Penggunaan Youtube terhadap Minat dan Motivasi Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 7(5), 107–116. https://doi.org/https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i2.3365.

Luhsasi, D. I., & Sadjiarto, A. (2017). Youtube: Trobosan Media Pembelajaran Ekonomi Bagi Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(2), 219– 229. https://doi.org/10.26740/jepk.v5n2.p219-229.

Refo, M. A. (2018). Efektivitas Media Youtube dalam Pembelajaran Tutorial untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Thesis, Kristen Satya Wacana University.

Sari, L. (2020). Uapaya Menaikkan Kualitas Pendidikan dengan Pemanfaatan Youtube sebagai Media Ajar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1074–1084.

Setiyana, F. N., & Kusuma, A. B. (2021). Potensi Pemanfaatan Youtube dalam Pembelajaran Matematika. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 6(1), 71–90. https://doi.org/https://doi.org/10.33541/edumatsains.v6i 1.2945.

Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 122–131. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i2.93. Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Srinivasacharlu, A. (2020). Using YouTube in Colleges of Education. Shanlax International Journal of Education, 8(2), 21–24.

Sukada, I. K., Sadia, W., & Yudana, M. (2013). Konstribusi Minat Belajar, Motivasi Berprestasi dan Kecerdasan Logis Matematika terhadap Hasil Belajar Matematika

Siswa SMA Negeri 1 Kintamani. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 4(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/japi.v4i1.697 Syah, M. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Tohirin. (2012). Metode penelitian kualitatif dalam pendidikan dan bimbingan konseling (P. R. G. Persada, Ed.). Jakarta. Zulganef. (2008). Metode Penelitian Sosial dan Bisnis. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Downloads

Published

2023-06-26

How to Cite

Rezki, I., & Sari, R. H. Y. (2023). Analisis Potensi Youtube sebagai Upaya Meningkatkan Minat Mahasiswa dalam Belajar Matematika dan Berwirausaha: Analysis of YouTube’s Potential as an Effort to Increase Student Interest in Learning Mathematics and Entrepreneurship. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 63–71. https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.5017