Disruptive Game Online and Social Personality: Case Study at SDN Asem Kumbang Katingan Regency

Authors

  • Mazrur Mazrur IAIN Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.5587

Keywords:

Games Online, Social Personality

Abstract

This study aims to describe the positive impact of playing games online on children's social personalities, as well as describing the negative impact of playing games online on social personalities at SDN Asem Kumbang, Katingan Regency. This research was compiled using a descriptive qualitative approach. The research subjects totaled seven children of SDN Asem Kumbang, Katingan Regency and the informants were three parents and two teachers. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Validation of the data in this study using source simulation. The data analysis uses four stages, namely collecting, summarizing, presenting, and making conclusions. The results of this study indicate that the positive impact of playing games online for children at SDN Asem Kumbang, Katingan Regency, includes socializing, cooperation, and sympathy. While the negative impact is playing games online on the social personality of the children of SDN Asem Kumbang Katingan Regency are addicted, speaking rudely and dirty, disobedient, dispute or fight, and teasing or mocking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mazrur Mazrur, IAIN Palangkaraya

References

Adiningtiyas, S. W. (2017). Peran Guru Dalam Mengatasi Kecanduan Game Online. Jurnal Kopasta 4(1). DOI: https://doi.org/10.33373/kop.v4i1.1121

Ahmad, A. et.al. (2013). Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Anzani, R., & Insan, I. (2020). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. PANDAWA, 2(2), 180-193. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa/article/view/595

Ariantoro, R. T. (2016). Dampak Game Online Terhadap Prestasi Belajar Pelajar. Jurnal Curere 1(1): 46-47. DOI: https://doi.org/10.32767/jutim.v1i1.22

Arifin, Z. (2016). Psikologi dan Kepribadian Manusia dalam Perspektif Al- Qur’an. Jurnal Hikmah 12(2): 346-348. DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v12i2.120

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Buan, Y. A. L. (2020). Guru dan Pendidikan Karakter Sinergitas Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai-nilai Pendidikan Karakter di Era Milenial, Jawa Barat: Penerbit Adab (CV. Adanu Abimata).

Deviandri, M. (2012). Dampak Game Online Bagi Perilaku Siswa Sekolah Dasar DI Kelurahan Gunung Pangilun Kecamatan Padang Utara Kota Padang. Skripsi (STKIP) Sumatera Barat Padang.

Doni, F. R. (2018). Dampak Game online Bagi Penggunanya. Indonesian Journal on Software Engineering 4(5). DOI: https://doi.org/10.31294/ijse.v4i2.5972

Fadhallah, F. (2021). Wawancara, Jakarta Timur: UNJ PRESS.

Fergie, J. K. (2021). Konsep Teknologi Informasi. Jakarta: Yayasan Kita Menulis

Hartoko, A. (2010). You Won! Menang, Pahami Cheat, dan Dapat Duit Dari Game Online. Yogyakarta: Percetakan Galanpress.

Indah Permata Sari, & Nurwahyuni. (2022). Dampak Game Online Mobile Legends Terhadap Perkembangan Emosi Siswa Kelas V SDI. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1038–1046. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2798

Izza, K. F. (2019). Dampak Game Online Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja di Desa Modopuro Mojosari. Skripsi. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Justiawan, A. A. (2019). Pengaruh Game Online dan Tindakan Pencegahannya. Jawa Timur: CV. AE Media.

Kartini, H. (2016). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya dan Intensitas Bermain Game Online dengan Intensi Berperilaku Agresif pada Siswa. PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi 4(4). DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4232

Kasemin, K. (2015). Agresi Perkembangan Teknologi Informasi Sebuah Bunga Rampai Hasil Pengkajian dan Pengembangan Penelitian tentang Perkembangan Teknologi Informasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Khoiriyah, S. (2018). Dampak Game Online Terhadap Perilaku Remaja Dalam Pelaksanaan Ibadah Sholat Lima Waktu di Desa Rangai Kecamatan Katibung Kabupaten Lampung Selatan. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung.

Kurniasari, A. (2019). Dampak Bermain Game Online terhadap Pelaksanaan Ibadah Remaja di Dusun Simpang Rowo Desa Dadapan Kecamatan Sumberejo Kabupaten Tanggamus. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/7107

Kustiawan, A. A., & Utomo, B. W. A. (2019). Jangan Suka Game Online Pengaruh Game Online dan Tindakan Pencegahan, Jawa Timur: CV AE Media Grafika.

Laili, F. M, & Nuryono, W. (2015). Penerapan Konseling Keluarga Untuk Mengurangi Kecanduan Game Online Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 21 Surabaya. Jurnal BK UNESA 5(1), 65–72. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/10396

Lestari, A. M. (2018). Hubungan Kecanduan Game Online Dengan Perilaku Agresif Pada Remaja. Skripsi. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Insan Cendikia Medika Jombang. http://repo.itskesicme.ac.id/id/eprint/805

Mahyatun, B., Yulianti, D., & Imayanti, E. L. A. (2023). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Asertif Untuk Mencegah Kecanduan Game Online Pada Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Borneo 5(1). DOI: https://doi.org/10.35334/jbkb.v5i1.4063

Mertika, M., & Mariana, D. (2020). Fenomena Game Online di Kalangan Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research 3(2). DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jerr.v3i2.2154

Masya, H., & Candra, A. D. (2016). Faktor-faktor yang Memengaruhi Perilaku Gangguan Kecanduan Game Online Pada Peserta didik Kelas X di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Pelajaran 2015/ 2016. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling 3(2): 104. DOI: https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.575

Nurlaela, N. & Ibsik, S. (2016). Dampak Game Online Terhadap Moral Anak Di Desa Malili Kecamatan Malili Kabupaten Luwu Timur. TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) IV(1). https://ojs.unm.ac.id/tomalebbi/article/view/3669

Pratama, R. A., Widianti, E., & Hendrawati, H. (2020). Tingkat Kecanduan Game Online pada Mahasiswa Fakultas Keperawatan. Journal of Nursing Care 3(2). DOI: https://doi.org/10.24198/jnc.v3i2.22850

Prawiradilaga, S. D. et al. (2016). Mozaik Teknologi Pendidikan E-Learning. Jakarta: Prenadamedia Group

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah 17(33). DOI: http://dx.doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Sapira, N., Mayasari, D., & Suwanto, I. (2022). Identifikasi Kecanduan Game Online Pada Siswa SDN 12 Singkawang. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia) 7(3). DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jbki.v7i3.3863

Saragih, E. (2020). Kontrol Diri dan Kecenderungan Internet Addiction Disorder. Philanthropy Journal of Psychology 4(1). DOI: http://dx.doi.org/10.26623/philanthropy.v4i1.1859

Sari, M. I. (2019). “Pengaruh Game Online Terhadap Perubahan Prilaku Siswa Di Kelas V Sd Negeri Kota Bengkulu”. Skripsi. IAIN Bengkulu. http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/3741

Simarmata, J. dkk. (2020). Teknologi informasi dan sistem informasi Menejemen. Jakarta: Yayasan Kita Menulis

Surawan, S., & Mazrur, M. (2020). Psikologi Perkembangan Agama: Sebuah Tahapan Perkembangan Agama Manusia. Yogyakarta: K-Media

Surawan, S., Anshari, M., & Sari, L. (2022). Islamic Education Teacher Learning Strategy At Smk Karsa Mulya Palangka Raya During The Pandemic Through E-Learning Model. Jurnal At-Tarbiyat :Jurnal Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.37758/jat.v5i1.362

Surbakti, K. (2017). Pengaruh Game Online Terhadap Remaja. Jurnal Curere 1(1). 35-36. DOI: http://dx.doi.org/10.36764/jc.v1i1.20

Yusuf, S. (2011). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Zendrato, Y., & Harefa, H. O. N. (2022). Dampak Game Online Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), Page 139–148. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.21

Downloads

Published

2023-06-26

How to Cite

Mazrur, M. (2023). Disruptive Game Online and Social Personality: Case Study at SDN Asem Kumbang Katingan Regency. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 149–157. https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.5587