Overview of Teachers' Knowledge About Canva's Innovative Learning Media

Authors

  • Triyono Triyono Universitas PGRI Semarang
  • Ida Dwijayanti Universitas PGRI Semarang
  • Sumarno Sumarno Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.33084/tunas.v9i1.6403

Keywords:

teacher knowledge, learning media, Canva

Abstract

Background: As we know, Indonesia has problems with education. These problems include facilities, books and the quality of teachers, one of which is creating learning media. Method: This research method uses a descriptive quantitative approach. Researchers created a questionnaire with 5 questions then distributed the questionnaire using Google Form via WhatsApp Group. Results and Dıscussion: The research results showed that there are still teachers who do not know the Canva application and do not know that the learning media produced with Canva is interesting and effective. The lack of maximum development of learning media carried out by teachers is due to one of the reasons for the teacher's lack of ability to utilize media. Conclusion: The results of the research can be concluded that there are still teachers who have not been able to utilize technology in making learning media properly. This can be a reference in developing interesting learning media by creating an In House Training (IHT) for creating learning media for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Triyono Triyono, Universitas PGRI Semarang

References

Admelia, M., Farhana, N., Agustiana, S. S., Fitri, A. I., & Nurmalia, L. (2022). Efektifitas penggunaan aplikasi Canva dalam pembuatan modul pembelajaran interaktif Hypercontent di Sekolah Dasar Al Ikhwan. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 177. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v5i2.1087

Adriani, A., Sasmayunita, S., & Salewangeng, A. (2023). Pelatihan dan Pendampingan Media Pembelajaran Canva For Education Bagi Guru Bahasa SMA Se-kecamatan Ternate Utara. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 3173–3177. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/bernas/article/view/6632

Arvida, B., Selvi, N., Mursidah, D., & Loriza, S. Y. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan dan Sikap Pasien Asma Bronkial Dalam Pencegahan Serangan Asma. JURNAL NURSING UPDATE, 12(4), 270–279.

Barella, Y., Rustiyarso, Karolina, V., Bahari, Y., Zakso, A., & Supriadi. (2023). Peningkatan Kemampuan Guru SMK dalam Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Web melalui Aplikasi Canva. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(1), 21–29. https://doi.org/10.33379/icom.v3i1.2063

Insani, M., Wartariyus, W., Febriansyah, F. E., Mutiarani, A., Putri, N. A. D., Aziz, A. F., Fadillah, A., Kholis, Y. N., Nurani, S., Rineksowati, A. F., Kusuma, I. L. R. M., Febiyanti, D., & Putri, A. (2023). Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Upaya Menciptakan Media Pembelajaran Interaktif Bagi Guru Di Kecamatan Gunung Labuhan Kabupaten Way Kanan. Buguh: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 290–294. https://doi.org/10.23960/buguh.v3n3.1334

Isnaini, K. N., Sulistiyani, D. F., & Putri, Z. R. K. (2021). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 291. https://doi.org/10.31764/jpmb.v5i1.6434

Maulana Baihaqi, W., Dwias Putri, A., Ayu Mutiara, D., Nursaddam, M., & Ajril Izzati, F. (2023). Pemanfaatan Canva Dan Powtoon Untuk Peningkatan Kualitas Video Pembelajaran Bagi Guru Sekolah Dasar. Society : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 99–108. https://doi.org/10.37802/society.v3i2.263

Murtadho Santoso, F., Bakar, A., Program Studi Pendidikan Ners, M., Keperawatan Universitas Airlangga, F., & Pengajar Fakultas Keperawatan Universitas Airlangga, S. (2006). Perbandingan Latihan Napas Buteyko Dan Upper Body Exercise Terhadap Arus Puncak Ekspirasi Pada Pasien Dengan Asma Bronkial.

Pratiwi, R., Amilia, W., & Masnur, A. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran dengan Canva Bagi Guru SMAN 1 X Koto Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 25831–25838.

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271–6279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1717

Rohim, C. D., & Rahmawati, S. (2020). Di Sekolah Dasar Negeri. Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 2.

Sufya, S., Atho’urrohman, W., Zuriyah, I. A., & Basith, A. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Non Tes Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Dasar: Development of Non Test Instruments in The Independent Curriculum. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 40–46. https://doi.org/10.33084/tunas.v8i2.4543

Yurdayanti, Y., Yulia, E., Ulfathira, F., Tazkiyah, A., Shahmalia, S., & Safriza, R. (2021). Pelatihan Pembuatan Video Presentasi Berbasis Canva untuk Guru di SD Negeri 8 Pemali Kabupaten Bangka. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 301–309. https://doi.org/10.31571/gervasi.v5i3.2464

Zulherman, H. M. W. A. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Pengetahuan Guru SDN Mekarsari 02 Cimanggis, Depok Jawa Barat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(9), 6121–6126. https://doi.org/10.31862/9785426311961

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Triyono, T., Dwijayanti, I., & Sumarno, S. (2023). Overview of Teachers’ Knowledge About Canva’s Innovative Learning Media. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 55–57. https://doi.org/10.33084/tunas.v9i1.6403