Penerapan Model Project Based Learning Menggunakan Class Dojo Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XII Multimedia Pada Mata Pelajaran Desain Media Interaktif di SMK Negeri 1 Japara
Application Of Project Based Learning Model Using Class Dojo To Improve Learning Outcomes Of Class XII Multimedia Students In Interactive Media Design Subjects At SMK Negeri 1 Japara
DOI:
https://doi.org/10.33084/bitnet.v7i1.3070Keywords:
Project Based Learning, E-Learning Class Dojo, Hasil BelajarAbstract
This study aims to: (1) determine the learning outcomes of class XII Multimedia students before using the Project Based Learning model using ClassDojo on the subject of Interactive Media Design students at SMK Negeri 1 Japara. (2) Knowing the learning outcomes of class XII Multimedia students after using the Project Based Learning model using ClassDojo on the subject of Interactive Media Design students at SMK Negeri 1 Japara. (3) Knowing the differences in student learning outcomes of class XII Multimedia using the Project Based Learning model with Class Dojo and student learning outcomes using the Discovery Learning model. The respondents of this study were students of class XII Multimedia at SMK Negeri 1 Japara, held in May-July 2021. Using the Nonequivalent Control Group Pretest-Posttest Design method, which is using a test given after the learning process (post test) with the subject of the Experiment class. The design of this study explains that there are two research groups, namely the Experimental Group (EC) and Control Group (KK). The analysis technique used is the Homogeneity Test, Normality Test, and Independent Sample t Test, using SPSS 25 with a level of a = 0.05. than the Discovery Learning model on the learning outcomes of class XII Multimedia students in the subject of Interactive Media Design at SMK Negeri 1 Japara.
Downloads
References
A. Gunawan, C. Putra, and M. Setiawan, “Implementasi Media Pembelajaran Video Pada Mata Pelajaran Desain Grafis Peserta Didik Kelas X Multimedia Di Smk Karsa Mulya Palangka Raya”, JTIP, vol. 13, no. 1, pp. 124-127, May 2020.
Agustiana, Diana. 2016. Efektivitas Penerapan Model PjBL Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Kelas X SMK Negeri 1 Sragen [Skripsi]. Semarang: Fakultas Teknik Universitas Negeri Semarang.
Arends, Richard I. 2008. Learning To Teach: Belajar Untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar. Dalam Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Pustaka.
Cahyo, Agus N. 2013. Panduan Aplikasi Teori-teori Belajar Mengajar. Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi
Jailani, Muhammad; Qudsiyah, Ummi. Integrasi Problem Based Learning Dengan Model Cooperative Script Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Pada Siswa Di SMA Muhammadiyah 1 Palangkaraya. Soedirman Economics Education Journal, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 55 - 71, apr. 2020.
Kemdikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Iplementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lesmana, Chandra. Efektivitas Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa STKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan vokasi. (161-162).
Majid, Abdul. 2014. Implementasi Kurikulum 2013. Bandung : Interes Media.
Moleong, Lexy J. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi; Cetakan ke-38. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Dalam Herdiansyah, Haris. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Huminika.Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara. Pemula. Bandung: Alfabeta Presindo.
Riduwan. 2010. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti
Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers. PT Rajagrafindo Persada.
Saputra, Yanuar Eko. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Perekayasaan Sistem Kontrol Siswa Kelas XII EI 3 SMK Negeri 3 Wonosari [Skripsi]. Yogyakarta: Fakultas Teknik, Universitas Negeri Yogyakarta.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumarni, Iis. (2016). Perbandingan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievment Division (Stad) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Perakitan Komputer Kelas X Teknik Komputer Jaringan Smk Negeri 26 Jakarta [Skripsi]. Jakarta: Fakultas Teknik, Universitas Negeri Jakarta.
Sumiyati, S. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Menggunakan Model Project Based Learning Dengan Bantuan Video Animasi. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 7(1), 16-21.
Thomas, Dalam Wena, Made. 2012. Strategi
Yogyakarta: Diva Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ahmad Fajri Lutfi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. This publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording.