Identifikasi Kesulitan Peserta Didik Kelas V SDN 5 Palangkaraya Melalui Kegiatan Pembelajaran Secara Luring Di Masa Covid-19
Identification of Difficulties Of Class V Students in Palangkaraya 5 State Elementary School Through Online Learning Activities in the Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.33084/pedagogik.v18i2.5482Keywords:
Kesulitan, Peserta Didik, Matematika, Sekolah DasarAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kesulitan belajar peserta didik khususnya pada mata pelajaran matematika yakni pada peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 5 Palangkaraya. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Subjek pada penelitian ini adalah 3 orang peserta didik kelas V, 1 orang guru kelas V dan kepala sekolah. Teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian, diketahui bahwa peserta didik cenderung mengalami kesulitan ketika belajar matematika khususnya pada materi operasi hitung campuran pada pecahan biasa yang disebabkan oleh kelemahan dalam berhitung, kesulitan dalam mentransfer pengetahuan dan pemahaman bahasa matematika yang kurang.
Downloads
References
Arjunaita. (2020). Pendidikan di era revolusi indiustri 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 179–196.
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Misyanto, M., Rahmaniati, *Rita, & Pebriani, M. (2021). Analisis Manajemen Pembelajaran Matematika Secara Daring Pada Kelas Vb SDN 4 Menteng: Analysis Of Online Mathematics Learning Management In Class VB SDN 4 Menteng. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 38–42. https://doi.org/10.33084/tunas.v7i1.2991
Rahmad. (2016). Kedudukan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) pada Sekolah Dasar. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 67–78.
Riadin, A., & Monica, H. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Matematika Kelas V Di Sd Negeri 5 Menteng: Problems Of Online Learning Mathematics Class V At Sd Negeri 5 Menteng. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 66–72. https://doi.org/10.33084/tunas.v7i1.3056
Zannah, F., & Dewi, I. S. (2020). Analisis Karakteristik Gaya Belajar Mahasiswa PGSD UM Palangkaraya. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 105–110.
Verawati, V., & Ni'mah, N. (2022). KESULITAN MAHASISWA SELAMA PEMBELAJARAN ONLINE DAN PENGARUHNYA TERHADAP HASIL BELAJAR DI ERA NEW NORMAL. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(1), 11-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Didy Murjani, Fathul Zannah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Any article on the copyright is retained by the author(s).
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share work with an acknowledgment of the work authors and initial publications in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of published articles of work (eg, post-institutional repository) or publish it in a book, with acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, as can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License