Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Bagi Mahasiswa dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Universitas PGRI Semarang

Authors

  • Irvan Mahendra Universitas Muhammadiyah Palangkaraya
  • Yasir Marzuqi Universitas Ahmad Dahlan
  • Shintya Dewi Meilla Alvianti Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.33084/pedagogik.v19i1.6868

Keywords:

Learning Media, Tik Tok Aplication, Citizenship Education

Abstract

This study aims to see how the use of the Tik Tok application for students in learning citizenship education at PGRI Semarang University is one way to increase creativity in utilizing the latest learning media in accordance with the times and increase student creativity and interest in learning in following the ongoing learning process. This research is a qualitative descriptive study with the subject of 14 students of Physics semester 3, PGRI University Semarang. The results of the study show that 1) the Tik Tok application as a learning medium supports the learning process 2) the Tik Tok application as a learning medium for civic education materials gets a positive response from students. The conclusion of this research is that the Tik Tok application is an application that can be used as a learning medium in the learning process and this application also gets a positive response from students regarding its use as a learning medium for civic education materials

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irvan Mahendra, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Yasir Marzuqi, Universitas Ahmad Dahlan

Shintya Dewi Meilla Alvianti, Universitas PGRI Semarang

References

Aji, W. N. (2018, December). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. In Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia (PIBSI) 2018. Retrived from https://proceeding.unikal.ac.i d/index.php/pibsi40/article/view/114

Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran keterampilan bersastra. Metafora: jurnal pembelajaran bahasa dan sastra, 6(2), 147- 157.

Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian rencana pelaksanaan pembelajaran dan proses pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2).

Abdul Azis, S. (2020). Peningkatan keterampilan bermain drama menggunakan media audio visual siswa kelas viii c smp negeri 1 muaro jambi (Doctoral dissertation, pendidikan bahasa dan seni fkip). DOI https://repository.u nja.ac.id/10552/.

Baharuddin. (2009). Psikologi Pendidikan . Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Fatimah Kartini Bohang. (2018). Tik Tok Punya 10 Juta Pengguna Aktif di Indonesia - Kompas.com. Retrieved September 10, 2018, from https://tekno.kompas.com/read/2018/07/05/09531027/tik-tok-punya-10-jutapengguna-aktif-di-indonesia

Febrianti, F. (2019, May). Efektivitas penggunaan media grafis dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 667-677). Retrived from http://jurnal.untirta.ac.id/inde x.php/psnp/artic le/view/5737

Hasanudin, Cahyo. 2017. Media Pembelajaran: Kajian Teoritis dan Kemanfaatan. Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Hasiholan, TP., Pratami, R. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Tik Tok Sebagai Media Kampanye Gerakan Cuci Tangan Di Indonesia Untuk Pencegahan Corona Covid-19. Communiverse : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 70-80

Isroqm, A. (2013). UNTUK PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF (Studi Kasus : Aplikasi PowerPoint ), 1317–1336.

Luisandrith, D. R., & Yanuartuti, S. (2020). Interdisiplin: Pembelajaran Seni Tari Melalui Aplikasi Tik Tok Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurna

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27–35

Marbun, P. (2021). DISAIN PEMBELAJARAN ONLINE PADA ERA DAN PASCA COVID-19. CSRID (Computer Science Research and Its Development Journal), 12(2), 129. https://doi.org/10.22303/csrid.12.2.2020.129-142

Nurkhaliza, G. N., Purwati N, E., Noor, A. F., & Wulandari Y.G, O. (2023). Analisis Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) di SDN Bumi Agung Lamandau: Analysis of Student Character Education in Citizenship Education (PKn) Learning at SDN Bumi Agung Lamandau. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 217–223. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v18i2.5884

Pascal, S. R., Purwaka, A., & Asi, Y. E. (2022). Penerapan Media Tiktok pada Pembelajaran Mengungkapkan Nilai Keteladanan Toko dalam Teks Biografi Siswa : The Application of Tiktok Media in Learning to Reveal Toko’s exemplary Values in Student Biography Texts. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 106–111. https://doi.org/10.33084/tunas.v8i1.4493

Purnamasari, A., & Agustin, V. (2019). Hubungan Citra Diri Dengan Perilaku Narsisisme Pada Remaja Putri Pengguna Instagram Di Kota Prabumulih. Psibernetika, 11(2).

Putria, H., Maulana, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 861–872.

Rohani, R. (2019). Media pembelajaran. Retrived from http://repository.uins u.ac.id/850 3/1/Diktat%20Media%20Pembelajaran%20RH%202019.pdf.

Rosmawati, E. (2020). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Proses. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang. Retrived from https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/i ndex.php/Pros iding pps/article/view/3928.

Seni Tari, 9(2), 175-180. Retrived from https://journal.unnes.ac.id/sju/i ndex.php/jst/article/view/42085/ 17450

Setiani, A. (2020). Efektivitas Proses Belajar Aplikasi Zoom Di Masa Pandemi dan Setelah Pandemi Covid-19. Efektivitas Proses Belajar Aplikasi Zoom Di Masa Pandemi Dan Setelah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES. Retrieved from http://www.academia.edu/download/64015904/M Darul Aksan F.pdf

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&B. Bandung : Alfabeta.

Surani, D. (2019). Studi literatur: Peran teknologi pendidikan dalam pendidikan 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 456-469). Retrived from http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5 797.

Downloads

Published

2024-03-25

How to Cite

Mahendra, I. ., Marzuqi, Y. ., & Dewi Meilla Alvianti, S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Bagi Mahasiswa dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Universitas PGRI Semarang. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 19(1), 6–14. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v19i1.6868