Bisnis Dalam Islam

Business in Islam

Authors

  • Ariyadi Ariyadi Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

DOI:

https://doi.org/10.33084/jhm.v5i1.158

Keywords:

Business, Islam, Sharia

Abstract

Islam regulates all human activities including in doing muamalah by providing restrictions on what can be done and what is not allowed. In sharia business, the business must be based on sharia. All laws and rules are done to keep businessmen to get a lawful fortune and in ridhai by Allah SWT and the realization of equal distribution of welfare. Then ethics or rules about sharia business have an important role also in syari'ah-based business. The essence of business in Islam besides seeking material gain is also seeking immaterial benefits. The immaterial advantage is the profit and happiness of ukhrawi. It is in this context that the Qur'an offers an advantage with a business that never recognizes the harm which the Qur'an termed the "lan tabura". Because even if materially Muslim businessmen lose money, but in essence he remains lucky to get reward for his commitment in running a business in accordance with sharia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariyadi Ariyadi, Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

Lecturer of Al Ahwal Al Syakhsiyah Universitas Muhammadiyah Palangkaraya

References

Abdullah, Ma’ruf. Wirausaha Berbasis Syariah, Banjarmasin: Antasari Press, 2011.
Abu Sinn, Ahmad Ibrahim. Menejemen Syariah Sebuah Kajian Historis dan Kontemporer, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2008.
Agoes, Sukrisno dan I Cenik Ardana. Etika Bisnis dan Profesi Tantangan Membangun Manusia Seutuhnya, Jakarta: Salemba Empat, 2014.
Ahmad, Mustaq. Etika Bisnis dalam Islam, penerjemah Samson Rahman judul asli Business Ethics in Islam, Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 2006.
Al Arif, M. Nur Rianto dan Euis Amalia. Teori Mikro Ekonomi: Suatu Perbandingan Ekonomi Islam Dan Ekonomi Konvensional, Jakarta: Kencana, 2010.
Amirul dan Imam Hardjanto. Pengantar Bisnis, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2005. Arifin, Johan. Etika Bisnis syariahi, Semarang: Walisongo Press, 2009.
Arijanto, Agus. Etika Bisnis Bagi Pelaku Bisnis, Jakarta: Rajawali Press, 2012.
Ar-Rifa’i, Muhammad Nasib. Taisiru al-Aliyyul Qadir Ii Ikhtishari Tafsir Ibnu Katsir, Terj.Syihabuddin, Jakarta: Gema Insani Press,1999.
Casson, Mark. Entrepreneurship: Teori, Jejaring, Sejarah, penerjemah Benri Sjah judul asli Entrepeneurship Teory, Network, history, jakarta: Rajawali pers, 2012.
Hasan, Ali. Manajemen Bisnis Syari’ah (Kaya di Dunia Terhormat di Akhirat), Yogyakarta: Pustaka pelajar, 2009.
Ismail Yusanto, Muhammad dan Muhammad Karebet Widjajakusuma. Mengagas Bisnis Islam, Jakarta:Gema Insani Press,2002.
Juliansayah, Hafiz. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Etika Bisnis syariah Pedagang Pasar Ciputat, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2011.
Jusmaliani , et al. Bisnis Berbasis Syari’ah, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Kartajaya, Hermawan dan Muhammad Syakir Sula. Syariah Marketing, Bandung:Mizan, 2006. Kasmir. Kewirausahaan, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2007.
Malahayati. Rahasia Sukses Bisnis Rasulullah, Yogyakarta: Jogja Great! Publisher, 2010.
Muhammad dan Lukman Fauroni. Visi al-Qur’an tentang Etika dan Bisnis, Jakarta: Salemba Diniyah,2002.
Mujibatun, Siti. Pengantar Fiqh Muamalah, Semarang: Lembaga Studi Sosial Dan Agama ( Elsa), 2012.
Nur Zaroni, Akhmad. Bisnis Dalam Perspektif Islam (Telaah Aspek Keagamaan dalam Kehidupan Ekonomi), Mazahib Vol. IV, No. 2, Desember 2007.
Rasyid, Daud. Islam Dalam Berbagai Dimensi, Jakarta : Gema Insani Press, 1998. Rivai, Veithzal. Islamic Marketing, Jakarta: PT Gramedia Pustaka, 2012.
Rokan, Mustafa Kamal. Hukum Persaingan Usaha, Jakarta: Rajawali pers, 2012.
Saifullah, Muhammad Etika Bisnis syariahi dalam Praktek Bisnis Rasulullah, Walisongo, Volume 19, Nomor 1, Mei 2011.
Sholahuddin. Asas-Asas Ekonomi Islam,Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2007
Soegoto, Eddy Soeryanto. Entrepeneurship Menjadi Pebisnis Ulung, Jakarta: PT. Elex Media Komputindo, 2009.
Umar, Husein. Businnes An introduction, Jakarta: PT Gramedia pustaka Utama, 2000.
Wahjono, Sentot Imam. Bisnis Modern, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2010.
Wulandari, Anis. Menyingkap Nilai Keadilan (Dalam Perspektif Syari’ah Islam) Yang Terkandung di Dalam Good Corporate Governance, Jurnal Investasi Vol. 6 No. 2 Desember 2010.
Ya’qub, Hamzah. Kode Etik Dagang Menurut Islam (Pola Pembinaan Hidup dalam Berekonomi), Bandung: Cv. Diponegoro, 1992.
Yenti, Elfina. Pengaruh Pemahaman Nilai-Nilai Syariah Terhadap Pelaku Bisnis Pedangang Minang Pada Pasar Aung Kuning Bukittinggi, Tesis, Padang: Universitas andalas , 2009.
Yenti, Elfina, Etos Kerja Islami, Jakarta: CV Pedoman Ilmu Jaya, 1992.
Zubair, Muhammad Kamal. Aksioma Etika dalam Ilmu Ekonomi Islam, Ekbisi, Vol VII, No. 1, Desember 2012.

Downloads

Published

2018-06-01

How to Cite

Ariyadi, A. (2018). Bisnis Dalam Islam: Business in Islam. Jurnal Hadratul Madaniyah, 5(1), 13–26. https://doi.org/10.33084/jhm.v5i1.158