Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Adobe Animate CC Desain Komunikasi Visual Kelas XI SMK

Main Article Content

Dean Oksaputra Dastri
Rini Sefriani
Popi Radyuli

Abstract

This study aims to design and develop an interactive learning medium using Adobe Animate CC as a teaching tool for the Visual Communication Design subject for Grade XI students at SMK N 3 Padang. The lack of engaging and effective interactive learning media, along with predominantly one-way evaluation methods, forms the basis for the development of this medium. The research adopts a Research and Development (R&D) approach using the ADDIE development model, which includes Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. Validation results from three experts indicate that the media is highly valid, with an average score of 89.33%. Student assessments of practicality place the media in the highly practical category 88.14%, and its effectiveness in the learning process is rated as highly effective 87.53%. This interactive learning medium is designed to provide a more engaging and enjoyable learning experience through instructional content and quizzes aligned with the Visual Communication Design curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dastri, D. O., Sefriani, R., & Radyuli, P. (2025). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Adobe Animate CC Desain Komunikasi Visual Kelas XI SMK. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 10(3), 73–80. https://doi.org/10.33084/bitnet.v10i3.10645
Section
Articles

References

Adlini, M. N., Marhamah, A., Hardiansyah, D., Azki, S., Siregar, W. J., & Aulia, S. N. (2023). Penggunaan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Di Era Digital Guna Meningkatkan Nilai Kognitif Pada Siswa Man 3 Medan Kelas XI. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran (JUNDIKMA), 02(02).

admin,+07.+I+KETUT+WIDIASA+138+-+143. (n.d.).

Basyit, A., Mukhtarom, A., Anwar, K., Turizal Husein, M., & Suparman, N. (2023). Dan Budhi Pekerti Siswa Kelas VII SMPN 15 Tangerang. Rausyan Fikr, 19(1).

Budyastuti, Y., & Fauziati, E. (2021). Penerapan Teori Konstruktivisme pada Pembelajaran Daring Interaktif. In Jurnal Papeda (Vol. 3, Issue 2).

Cohen, Miriam., & Hoban, Lillian. (2021). See you in second grade! A Picture Yearling Book.

Daniyati STAI DRKHEZ Muttaqien Purwakarta, A., Bulqis Saputri STAI DRKHEZ Muttaqien Purwakarta, I., Aqila Septiyani STAI DRKHEZ Muttaqien Purwakarta, S., & Setiawan STAI KHEZ Muttaqien Purwakarta, U. D. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran Ricken Wijaya STAI DR.KHEZ Muttaqien Purwakarta. In Journal of Student Research (JSR) (Vol. 1, Issue 1).

Diana, O., Putri, N. S., Islamiah, F., Andini, T., & Marini, A. (2022). https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH Analisis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. In JPDSH Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora (Vol. 2, Issue 2).

Enterprise, J., (2017). Trik Cepar Menguasai Adobe Animate. Jakarta : PT. Elex Media Komputindo.

Indraswati, D., Sobri, M., Nikmah Rahmatih, A., Fauzi, A., Wira Zain Amrullah, L., & Mataram, U. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Interaktif Menggunakan Aplikasi Classpoint Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Warta Pengabdian Pendidikan, 3(Desember), 74–81.

Islam Negeri Sumatera Utara Jl Williem Iskandar Pasar, U. (n.d.). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19 Purbatua Manurung.

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media pembelajaran berbasis Android pada mata pelajaran sistem operasi jaringan kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1).

Pamesuari, I. F. (n.d.). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sinematografi Mata Pelajaran Dasar-Dasar Desain Komunikasi Visual Kelas X DKV SMK Negeri 3 Surabaya.

Pradana, Y., & Kunci, K. (2022). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Mengembangkan Pemahaman Tentang Nilai-Nilai Pancasila Making Interactive Learning Media To Develop Understanding Of Pancasila Values (Vol. 11, Issue 1). http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/TEK

Prasetyani, H., & Purnamasari, D. (n.d.). Literature Review: Keterkaitan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Di Smk Jurusan Desain Komunikasi Visual Dengan Kebutuhan Dunia Kerja. In Journal of Language and Literature Education (JoLaLE) (Vol. 1, Issue 2).

Prayudi, A., Ayu Anggriani, A., Yapis Dompu, S., & Teknologi Informasi, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Menggunakan Google Sites Untuk Meningkatkanprestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran (JUNDIKMA), 01(01).

Safitri, M., Ridwan Aziz, M., Sjakyakirti, U., Sultah, J., Mansyur, M., Gede Bukit, K., & Palembang, L. (2022). ADDIE, Sebuah Model Untuk Pengembangan Multimedia Learning. In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 3, Issue 2). http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd

Sefriani, R., & Veri, J. (2021). Perancangan dan pembuatan modul multimedia interaktif berbasis Macromedia Director MX pada mata pelajaran simulasi dan komunikasi digital. Jurnal KomtekInfo, 8(1), 92–101. https://doi.org/10.35134/komtekinfo.v8i1.103

Setio Nugrohro, A., & Merliza, P. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Pendekatan Kontekstual. 4(2), 2023.

Sugiyono (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : PT Alfabeta

Veri, J. ., Radyuli, P. ., & Putera, A. K. . (2020). Perancangan Media Pembelajaran Dasar Desain Grafis Berbasis Android Siswa SMK Jurusan Teknik Komputer dan Jaringan (TKJ). Jurnal Pti (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universita Putra Indonesia "YPTK&Quot; PADANG, 7(2), 18–25.

Wati, R., Yunus, Y. ., & Radyuli, P. (2023). Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Jurnal Pti (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universita Putra IndonesiA "YPTK&Quot; PADANG, 10(2), 75–80. https://doi.org/10.35134/jpti.v10i2.173