Pemanfaatan Media Flipbook Dalam Pembelajaran Bahasa Jepang Materi Hajimemashite Kelas XI

Authors

  • Slamet MAN Kota Palangka Raya
  • Mutiarani Pionera
  • Muhammad Noor Fitriyanto

DOI:

https://doi.org/10.33084/bitnet.v10i2.8615

Keywords:

flipbook media, Japanese language learning, effectiveness, learning interest

Abstract

The objective of this study is to evaluate the effectiveness of using flipbook media in Japanese language learning, with a particular focus on the material "Hajimemashite" for grade XI students at MAN Kota Palangka Raya. Research and Development (R&D) method was used to measure the improvement of students' understanding before and after the use of flipbook. The results are clear: the flipbook media is rated as very feasible, with language, material, and media validation tests. It is clear that students' posttest results increased significantly after using the flipbook (p-value < 0.05). The student response questionnaire showed that the flipbook increased the intensity of self-study. Advertisements that appear in the flipbook application do reduce students' learning comfort. This flipbook media is effective in improving students' understanding of Japanese. However, it needs improvement in technical aspects.

Downloads

References

Afliyanti, A., Lehan, D., Sampe, M., Lala, S. G. U., Ribob, D., Mooy, P., Cendana, U. N., & Tenggara Timur, N. (2023). Efektivitas Media Flipbook Berbasis Model Stad Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V. In Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI) (Issue 6).

Amanullah, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Guna Menunjang Proses Pembelajaran Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 37–44. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index

Asyiah Siregar, N., Harahap, N. R., & Harahap3, H. S. (2023). Hubungan Antara Pretest Dan Postest Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii B Di Mts Alwashliyah PANTAI CERMIN. Edunomika, 07(01), 2.

Cahyono, B. T., Fiska Nurryna, A., Novrina Natasari, K., & Suparmin. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Digital Flipbook Sebagai Media Pembelajaran Di Era Teknologi Digital. Jurnal Dharmabakti Nagri, 1(2), 58–64.

Damayanti, M. L. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Prancis Siswa Kelas XI SMA Negeri 16 Bandar Lampung. Universitas Lampung Bandar Lampung.

Dendi Advis Faizhal, & Ulfa Danni Rosada. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis CTL Berupa Flipbook Untuk Meningkatkan Minat Dan Bakat Siswa SMK. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(01), 341–358. https://doi.org/10.31316/gcouns.v8i01.4810

Febriani, V., Wibawa, S., & Negeri Bugel, S. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Flip Book Pada Muatan Pelajaran PKn Kelas IV di SDN Bugel. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Herniwati, H. H., Risda, D., Judiasri, M. D., & Chie, /. (2021). Tatakrama Manner Di Jepang Sebagai Upaya Pemahaman Budaya Jepang. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 9(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chie

Izmi, N., Yunus, S. R., & Hasanuddin, H. (2021). Penerapan Media Video Pembelajaran pada Pembelajaran Daring terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VIII SMPN 5 Mandai. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(2), 164–169. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i2.38682

Mardikawati, B., Masyuni, I. A., & Nugraha, A. E. (2023). Kenyamanan Sebagai Faktor Dominan Pemilihan Moda Transportasi Hasil Kuesioner Penumpang Bus Antar Propinsi Dari Terminal Mengwi Bali. Jurnal Teknologi Transportasi Dan Logistik, 4(1).

Melinda, S., & Muryanti, E. (2023). Efektivitas Pop Up Flipbook Terhadappengenalan Kosakata Bahasa Inggris Di Taman Kanak-Kanak Annisa Kota Sungai Penuh. GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 1–9.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.45301

Nurmalasari, R., Saputri, E., Pranata, O. H., & Kosasih, E. (2018). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction pada Materi Kelipatan Persekutuan Terkecil (KPK). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 184–192.

Putra, S. P. (2018). Analisis Penggunaan Wake Ga Nai Dan Hazu Ga Nai Dalam Kalimat Bahasa Jepang. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sucini, E., Saripudin, A., & Raya Palembang-Prabumulih Indralaya Ogan Ilir, J. (2022). Penggunaan E-Modul Berbantuan Flipbook Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Naskah Drama Berbasis Cerita Rakyat (The Use Of Flipbook-Based E-Modules In Improving Student’s Ability To Write Folklore Drama Texts) (Vol. 28, Issue 2).

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48.

Tika Aprilia, Sunardi, & Djono. (2017). Penggunaan Media Sains Flipbook dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (Vol. 15, Issue 02). http://jurnal.fkip.uns.ac.id/teknodika

Downloads

Published

2025-06-02

How to Cite

Slamet, Mutiarani Pionera, & Muhammad Noor Fitriyanto. (2025). Pemanfaatan Media Flipbook Dalam Pembelajaran Bahasa Jepang Materi Hajimemashite Kelas XI. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 10(2), 63–73. https://doi.org/10.33084/bitnet.v10i2.8615